September 20, 2001
Tänkte bara hålla med Dani litegrann. Det absolut bästa när man ska försöka få över data från en disk som håller på att strula fysiskt är att koppla in den via ett USB-kabinett, inte kanske för att den fungerar bättre där, uatn för att datorn inte kommer att låsa sig om disken strular och stänger av sig.
Sedan kan man ju hålla på och mangla knappen till kabinettet ifall disken inte vill starta riktigt, utan att behöva starta om systemet hela tiden.
GetdataBack är det program som jag tycker är bäst om partitioner osv är borta, annars fungerar Recover2000 bra för enstaka filer som man klantat bort.
March 30, 2003
Jag lånar tråden då jag fått ett liknande problem.
Ohyggliga missljud från disken. Tyvärr verkar datorn inte vilja boota upp alls. Det enda som händer är att disken gnisslar vidare. Om jag tar bort strömförsörjning till disken kan jag komma åt setup för BIOS, boota med Driver Fitness Test (både via diskett och CD) osv, men då hittas ju inte disken av programmet. Den trasiga disken verkar alltså stoppa alla försök att starta datorn.
Vad göra?
September 20, 2001
Chansen är nog väldigt liten om inte ens BIOS hittar den tyvärr... Kanske inte ens är värt att köpa en extern box... Det beror ju på om du har tur att få igång disken om du stänger av och på den massa gånger... Men om det är typ skrapande ljud och det låte som om något går emot är det inte stor chans alls...
Metoden med extern box funkar bäst när man har problem med att disken stänger av sig ganska ofta, men i övrigt fungerar någorlunda...
June 11, 2001
En metod är att lämna den till ibas för reparation av innehållet, dom kan reparera hårddiskar som råkat ut för i princip allt, däremot är priset nog inte det roligaste, minst 5-siffrigt belopp för en återställning.
Läs mer om deras metoder: http://www.ibas.se
1 Guest(s)