Program för grafikfläkts-styrning?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Program för grafikfläkts-styrning?
LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 481
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 31, 2007 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle vilja ha tips på bra program som man kan styra fläkten på grafikkortet med, typ ATI Tool (som inte stödjer X1950 PRO) eller MSI:s Corecell 3D (som inte går att hitta på någon svensk el. engelsk sida)...

Min fläkt varvar upp så in i h-e bara man kollar på ett litet videoklipp eller något, märkligt nog utan att tempen stiger mer än kanske ett par grader, så jag skulle vara tacksam om någon vet ett BRA program man kan styra den med.... 🙂

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1128058
March 31, 2007 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

LenteP; editera ditt BIOS!
jag vet hur man gör med nVidia men inte ATi, men det bör väl gå med ATi korten också.

http://www.mvktech.net/compone.....cat/cat,1/

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128078
April 1, 2007 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: LenteP; editera ditt BIOS!
jag vet hur man gör med nVidia men inte ATi, men det bör väl gå med ATi korten också.

http://www.mvktech.net/compone.....cat/cat,1/

Du menar alltså mitt MSI X1950 PRO:s BIOS??? Ska jag "bara" editera det eller ska jag flasha/uppgradera det? Vågar man flasha det via MSI Live Update i så fall? Jag kan alltså NADA om hur man grejar med grafikkorten (bortsett från den simplaste klockningen)... 😕 wink

Menar du att fläkten ordnar till sig efter det alltså? Skulle vara helt underbart... Hur som helst så gick din länk bara till olika MSI X800-kort...

Poontus
Member
Medlem
1128109
April 1, 2007 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

va? jag klickade på min egen länk, den gick till en sida där du har 3 kategorier
ATI BIOS Files
ATI Driver Files
ATI Util Files

jag ser inget om olika MSI X800-kort... :S

iof så gjorde jag kanske en tabbe då jag nu ser att kategorin ATI BIOS Editor Util Files är tom 😀

http://www.techpowerup.com/dow.....s/Tweaking
ladda ner RaBiT Bios Editor v2.2

# added support of new product (X1650/x1950)

XD

well, VGA BIOSet innehåller information om hur snabbt fläkten ska snurra i olika lägen, 2D 3D och något mer tror jaga tt det var. det är det som står i BIOS som gäller fram tills att något annat tar över, drivrutiner eller program, men då det inte verkar finnas något program som går att fixa detta på så är det väl bara BIOS kvar.

det du ska göra är att läsa in ditt nuvarande BIOS (om du inte skulle ha hittat något annat BIOS på nätet som du hellre vill ha) och sedan editera en liten inställning med hjälp av RaBiT Bios Editor v2.2
sen när du är klar då flashar du in ditt editerade BIOS (spara en kopia av ditt original BIOS för säkerhets skull) med hjälp av något av verktygen som finns på mvktech, ATIFlash Util Files, folder_icons/generic.png ATIWinFlash Util Files, FlashROM Util Files, WinFlash Util Files du har lite att välja mellan, vet inte vilken du hellst bör anvånda, det får du klura ut själv 😉
btw. ser nu att det finns en flik på mvktech som heter "RaBiT Util Files" och den innehåller en senare version av RaBiT http://www.mvktech.net/compone.....50/page,2/

skriv här igen om du kör fast, jag har än så länge bara lekt med nVidia grafikkort.

tesoro
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1128140
April 1, 2007 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det inte specifika, beroende på vad man har för modekort? :>

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128142
April 1, 2007 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Det var en utförlig beskrivning det... Stöter jag på något frågetecken så hör jag av mig som du sa...

Annars ska du ha stort tack för hjälpen!! 😀

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128145
April 1, 2007 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

tesoro wrote: Finns det inte specifika, beroende på vad man har för modekort? :>

Vi pratar alltså om Grafikprocessorns BIOS... 😛

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128200
April 1, 2007 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus: En liten fråga bara... Har laddat ner senaste Rabit och undrade bara, om jag installerar det och bara öppnar det så händer inget va? Tänkte att jag skulle vilja bekanta mig litegrann med det först. Om jag då kan öppna det utan att något händer/ändras givetvis... 🙂

[EDIT]: En sak till förresten... Här är ett citat från techPowerUp:

"ATI Radeon 9800 Pro Card could easily be flashed to a Raden 9800 XT."

Är det är något jag skulle kunna göra med mitt tror du? Från PRO till kanske XTX eller något... Eller är det stora risker med att byta BIOS helt så, om mitt korts komponenter inte klarar det eller nåt? 🙄

[EDIT 2]: Här är ett annat citat från en kille i techPowerUp:s forum:

"As I said before, do NOT under any circumstances try to edit your BIOS with RaBit v2.2 or v2.2.1, neither versions correctly read X1950Pro BIOS"

Länk dit, om du vill läsa själv (inlägg #300):

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=25301&page=12

Vad har du för kommentar till det? Han verkar vara väldigt kunnig, han har tydligen hjälpt många där att ändra i sina BIOS:er...

Poontus
Member
Medlem
1128228
April 1, 2007 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

well, det händer inte så mycket när du öppnar Word va?
händer nog inte så mycket när di öppnar Rabit heller.
när du har öppnat det så bör det gå att trycka på att öppna BIOS från fil eller läsa in direkt från ditt grafikkort.

svar på edit1. om ditt 9800 Pro har R360 kärnan då kan du göra det enkelt utan problem och det är sågott som riskfritt, skulle det skita sig så illa att det inte änns går att läsa på skärmen då kan du fortfarande om du vet vad du gör skriva in allt för att flasha in till ett fungerande BIOS eller trycka in ett PCI grafikkort och göra det på den vägen. (det var det den där inställningen vi pratade om i en annan tråd var bra för 😉 ) nu kom jag på att jag har visst flashat lite med ATi, dock aldrig editerat. det du vinner på att flasha til XT är att du sår sharder optimeringar och att minnena får lite tightare timings, så länge som du har bättre än original referenskylaren och en R360 kärna så tycker jag att du ska flasha

edit2: okej, då är frågan hor korrekt eller inte korrekt den läser BIOSet, sålänge som den läser inställnignarna för fläkthastigheten så bör den väl inte sabba något annat. och om du har tagit backupp på original bioset så går det alltid att flasha tillbaka om det skulle bli skit med det hela. men då du inte har några tidigare erfarenheter från sånt här så är det kanske lite väl riskfyllt att göra som första grej.

Poontus
Member
Medlem
1128231
April 1, 2007 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jag laddade ner RaBiT för att se hur det är, den kan visst inte änns läsa in BIOS direkt från grafikkortet, så då får man använda något annat verktyg för det.
du hr i alla fall inställningar för fläkten.
under fliken Features.
du får leta upp lite forumtrådar där dom beskriver hur man gör 😉

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128232
April 1, 2007 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe... Jag har inte 9800PRO... kolla min sign, där står X1950PRO... 😛

Har vi pratat om det här i en annan tråd? Kommer inte ihåg det... 🙄

Vad var det du menade att det var för riskfyllt att göra som första grej? Flasha eller? Funkar det inte ungefär som att flasha MB:ts BIOS, fast med andra verktyg och filer? Ska man använda ATIwinflash tro, verkar ju funka för dem på techPowerUp... Jag har nog mer funderingar över editeringen i så fall...

Du har ingen aning om hur man kan få reda på om Rabit visar rätt eller fel? Vet du kanske vad en hex reader är för något (det var det han på techPowerUp använde istället för Rabit)?

Jag installerar det så länge och kikar på hur det ser ut... Som du säger så är det ju i första hand fläkten jag vill ha tyst på... 🙂

Poontus
Member
Medlem
1128234
April 1, 2007 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

du installerar det inte, bara packar upp och kör 😀

aha ser att du skrev från Pro till XTX och när du nämnde 9800 så trodde jag att du hade ett sådant på lager 😀

riskfyllt, jag menade att det känns som att risken att något är lite större än vanligt att något går snett om den där snubben säger att RaBiT inte läser BIOSet korrekt, jag mena de att det kan ju vara bra att ha gjort det här några gånger innan det skiter sig för första gången, jag har gjort en hel del flashningar med både nVidia och ATi där det har blivit svårt att läsa på skärmen eller helt oläsligt, beror nog mest på att jag har varit lite mer nyfiken på att testa saker än vad jag borde ha varit 😀 har aldrig varit något problem att flasha tillbaka till något som fungerat.

jag kan Googla på din fråga i EDIT på förra.

du var väl med och skrev en hel del i tråden om han som inte fick igång sin dator? den tråden 😉

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128237
April 1, 2007 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Aha, du menar Zefyros tråd? Det minns jag ja... undrar om han löste det till sist...

Googla gärna du om du har lust, jag tänkte snart göra det också... 🙂

Funderar väl då på hur man ska in BIOS:en i Rabit om du säger att den inte gör det själv...

Poontus
Member
Medlem
1128238
April 1, 2007 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, du kan inte flasha ditt 1950 Pro till 1950 XTX, bland annat för att ditt 1950 Pro bara har 12 pipelines, XTX har 16.

ditt 1950 Pro har RV370 kärnan. ett 1950 XTX har R580+

det skulle dock kanske gå att flasha ett 1950 GT till Pro om det inte gör något med skillnaden mellan GDDR3 och GDDR4.

Poontus
Member
Medlem
1128240
April 1, 2007 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ahh juste, ATi Tool kan ta dump av VGA BIOS.

du kanske ska läsa det här:
http://www.mvktech.net/content.....iew/17/37/

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128245
April 1, 2007 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm... Kan man alltså inte bara starta ATIwinflash och flasha där? Måste man starta om med en sån disk i alltså?

Läste just guiden till Rabit 1.8 på mvk, där står ingenting om att man kan ändra fläktarna. Det gör det heller inte i revision history till 2.2.1 hos techPowerUp... Är du säker på att man kan göra det med Rabit?

Poontus
Member
Medlem
1128247
April 1, 2007 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

öppna RaBiT under Fratures, är inte det en inställnign för fläkthastigheten? såg ut att kunna vara det iaf

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128250
April 1, 2007 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, någonting till fläkten är det ju i alla fall... Kan ju inte röra något eftersom jag inte har någon BIOS-fil att öppna men rullisten kan väl kanske vara till olika hastigheter eller något, men det är ju helt klart något till fläkten iaf... 🙂

Du sa att jag har RV370-kärna, men under logging-fliken står det så här:

Device: 0x7280 (RV570), Subsystem: 0x0762

Du vet säkert bättre än jag vad det är, men är det inte kärnan eller?

Förresten, du får gärna kolla om du kan hitta något annat än ATI Tool jag kan göra en dump med... ATI Tool stöder ej X1950 PRO står det överallt jag kollar... 🙁

Poontus
Member
Medlem
1128255
April 1, 2007 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

har du försökt ta en dump med ATi Tool?
det där du har hittat är det som står i BIOS som information om vad det är för grafikkort, Windows känner bland annat av det där.

hexläsare editor eller vad du pratade om tidigare, BIOSet är typ kodat med hexadecimala tecken.

dom olika flash verktygen brukar man kunna ta dumps med också.

LenteP
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128262
April 1, 2007 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här ser det ut när jag öppnar ATIwinflash:

[Image Can Not Be Found]

Till att börja med, varför står det 32MHz på Memory clock???

Sen står det ju under ROM-information Nuvarande och sen en serie bokstäver och siffror. Är det min original-BIOS alltså? Har sparat ner den till en ROM-fil på 62kb, det är väl dumpen på min original-BIOS antar jag? 🙂

Om jag har fattat rätt här nu då så kan jag antingen:

1. Göra en kopia på min dump och öppna samt eventuellt ändra på den i Rabit. Sedan öppnar jag den i ATIwinflash med "Ladda bild"-knappen, så ska den dyka upp där det står Ny VBIOS. Sedan trycker jag "Program" för att flasha till min ändrade version alltså. Klart?

2. Hitta en helt ny BIOS-version och sedan göra likadant som i alt. 1?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 343
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL