March 14, 2001
jonte_power wrote: Datorn som drar 150w är inte den datorn som ska bytas nätagg på. Fast personligen skiter jag i effektiviteten, bara inte agget låter och blir för varmt.. Har själv ett 620w agg i datorn som drar 140w.. Detta för att det var det enda agget jag hade med tillräckligt med sata-kontakter och jag ville inte sätta på en massa konverterare.. blir bara fult 😛
När det gäller mitt inlägg om effektiviteten. var det endast som ett svar på nvidiaamd's inlägg. Jag räknade upp anledningarna till varför man ska ha ett överdimmensionerat agg men att det inte var det viktiga i valet.. Det viktiga är att man har ett agg av bra kvalite med stabila spänningar.. Jag tror att du och jag är överens om att det är en liten skillnad i effektivitet vid dom olika belastningarna.. Med mina bilder ville jag bara påvisa att skillnaden fanns.. Dock kan tilläggas däremot är att det är större skillnader i effektivitet bland dyra och billiga agg.. T ex o man jämför noname 400w med ett corsair 400w..
Nej och jag ville bara förtydliga att skillnaden inte är stor alls, ingen kritik mot dig egentligen. Det finns bara så många som inte riktigt vet hur det fungerar och ligger till, kolla bara nyheten om att 1000W nätagg är onödigt borta hos Sweclockers. Finns en hel hög som tror att om man har ett överdimensionerat nätagg på 1000W blir inte förlusterna lika stor som om man belastar ett mindre nätagg på 400W till, ja säg 80%. Är effektivitet något lika blir det ju precis samma förluster avsett hur mycket nätagget klarar av att ge, 1000W eller 10 000W.
Men som du sa så är nog vi överrens egentligen 😉
December 24, 2002
Snorch wrote: Nej och jag ville bara förtydliga att skillnaden inte är stor alls, ingen kritik mot dig egentligen. Det finns bara så många som inte riktigt vet hur det fungerar och ligger till, kolla bara nyheten om att 1000W nätagg är onödigt borta hos Sweclockers. Finns en hel hög som tror att om man har ett överdimensionerat nätagg på 1000W blir inte förlusterna lika stor som om man belastar ett mindre nätagg på 400W till, ja säg 80%. Är effektivitet något lika blir det ju precis samma förluster avsett hur mycket nätagget klarar av att ge, 1000W eller 10 000W.
Men som du sa så är nog vi överrens egentligen 😉
Yes, vi är överens.. annars skulle jag inte mata mitt system med endast 300w.. dock är kanske detta lite i underkant eftersom nätaggsfläkten rusar upp och låter som fan när jag spelar.. 🙂
Överdimensionerat = onödigt.. fast man kan ta i lite för att kunna klara av ev framtida uppgraderingar och vara på den säkra sidan.. ett bra 400-500w agg är nog att rekommendera..
2 Guest(s)