July 15, 2008
Hejsan!
Skall uppgradera min maskin och väljer emellan
P5Q-EM HDMI alt. GA-EG45-S2H och Q9550
eller
ett moderkort med den nya 790GX Chipset med en AMD 9950 Cpu.
790GX ser ju väldigt lovande ut med dess prestanda. Frågan är hur AMD systemet matchar Intels i prestanda.
AMD verkar ju vassare på chipsetsidan men däremot Intels bättre CPU.
Avvägning.
Jag håller inte på med spel utan mestadels videohantering.
Nån som har några kloka råd och ge?
August 7, 2003
Behöver du massa cpu-kraft för att komprimera videofilmer till olika codecs? så skulle jag nog välja nån av Intels quad-core processorer.
De har ju alltid varit bra på det, tom när AMD var bättre på spel så var de (gamla prescott och gänget) lika bra på att komprimera filmer och så. Nu är de ju snabbare på "allt" (inklusive videokomprimering)
July 15, 2008
Laglorden wrote: Behöver du massa cpu-kraft för att komprimera videofilmer till olika codecs? så skulle jag nog välja nån av Intels quad-core processorer.
De har ju alltid varit bra på det, tom när AMD var bättre på spel så var de (gamla prescott och gänget) lika bra på att komprimera filmer och så. Nu är de ju snabbare på "allt" (inklusive videokomprimering)
Det är jag helt med på att Intels Quads är överlägsna.
Det som jag ställer mig undrande är om den prestandaökningen som Intel har kanske inte är så stor om man ser till helheten med tanke på 790GX:s prestanda. Jag tror den är överlägsen G45 chipet.
Ser man till TDP så är ju Intels Quad lägre än då 9950 som jag tycker eldar lite väl mycket jämfört med prestanda. Kan tänka mig en 9750 med TDP på 95W istället.
Kanske är det bara att vänta tills de kommit ut på marknaden och det görs ett bra test mellan de bägge chipseten.
Att Intels CPU:er regerar det är det inget snack om.
1 Guest(s)