July 4, 2005
Det är så att jag har haft problem med en server jag satt upp för en månadesedan. Jag kör Windows server 2003 på den och har en hel del viktiga applicationer på den som måste vara igång. Nu är det så att den har hängtsig ungefär en gång om dagen och efter många timmars felsökningar så har jag bestämmt mig för att byta ut den gammla lite tveksamma hårdvaran i min kära burk.
Gammal Hårdvara.
-P4 @ 1.2Ghz
-512 Mb ddr
-begagnat mobo med bus på 800 Mhz (dock kör inte minnerna på det)
-3 diskar (ide) i raid-5 på 250Mb/disk
-2 diskar (ide) som är speglade på 100Mb/disk
-Ett nytt kontroller kort för att kunna använda alla diskarna
-PSU på 400W
UPS från ACP (där jag har laggt större delen av felsökningen då liknande
UPS ställde till det för enn webbserver jag harft)
Ny hårdvara.
-P4 Prescott s-478 @ 3Ghz 800Mhz 1M
-(mobo) S875WP1LX, s-478 ATX VGA GbLAN Raid 800Mhz
-UPS från powerware PW5110
-3*512mb Kingstonminne @ 800Mhz
Diskarna behållerjag, dom var nya från början, lika så kontrollerkortet.
Nu till frågan, kan det vara möjligt att byta ut moderkort osv utan att göra en ominstallation av win server 2003. Kommer win att fatta vad som hänt osv. Kommer nämligen aldig kunna konfa mailserver, brandväggen, raid-5an osv inom de 2 timmar varje fredag som jag kan pilla med den. Ett par företag kör nämligen FTP-backupp mot den med jämna mellanrum på nätterna och på dagarna måste mailservern vara igång.
Tacksam för svar eller förslag på lösningar om det inte kommer gå att bara byta komponenterna och starta upp
November 5, 2002
Då jag flyttat disken till annan HW så har windows i de flesta fall lyckats klara sig med lite uppdatering av drivrutiner och så.
Vet inte hur programmer körs o så, men vissa av mina serverprogram jag har igång kan jag bara kopiera pragrammappen eller kopiera conf-filen vid en ominstallation.
2 Guest(s)