Rädda info på gammal hårddisk genom o byta kretskortet?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rädda info på gammal hårddisk genom o byta kretskortet?
Marcus Larsson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 10, 2015 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Hårddisken i en gammal dator som jag ej använt på länge har visst gått sönder.
Den hittas inte av datorn, men surrar i den när strömmen är i.
Har en exakt likadan WD 2TB HD i andra datorn som fungerar och testade att ta kretskortet från den fungerande till den trasiga och då hittas den av datorn! Men datorn säger att jag måste initiera den och välja MBR/GPT och då gick jag inte vidare....

Har läst att man ska kunna byta kretskort och kunna rädda innehållet om på disken, om kretskortet är trasigt på en hd, men man ska väl egentligen även byta biosminnet mellan korten om det ska funka bra.
Vill inte ge mig på att löda på kretskorten och riskera ha sönder det fungerande kortet.

Men kan jag välja att initiera hårddisken och komma åt att rädda innehållet på den trasiga hårddisken med nåt recovery program innan jag slänger den? Antar jag även måste skapa ny partition, innan den blir synlig i windows då sånt sparas väl på hårddiskens biosminne?..

Har ett gäng bilder på den trasiga hårddisken som jag gärna vill ha kvar, så tips om hur jag kommer åt att rädda dom är mkt välkomna!

Men om nu detta funkar, så hur blir det sen när jag byter tillbaka kretskortet till den hårddisken det satt i från början, då har ju infon på kretskortet ändrats.. Kommer jag kunna komma åt den hårddisken som innan eller måste jag initiera den då oxå och kommer jag åt innehållet eller är det risk att det försvinner?
Bäst är väl kanske att köpa en ny hårddisk först och spara allt från den fungerande 2TB hd till nya, innan jag testar byta kretskorten och initiera på nytt...

Nån som testat och vet hur det funkar?
Tack på förhand!

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1296548
February 10, 2015 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova med get data back NTFS. Då kan du återskapa partitioner som försvunnit.

Marcus Larsson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1296553
February 10, 2015 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag riskerar inte att innehållet försvinner då? Varken på den fungerande eller defekta hårddisken?
På ett annat forum fick jag till svar att enda alternativet för att komma åt innehållet var att flytta över biosminnet/eprom som innehåller infon om vart allt är lagrat på disken, från det defekta kretskortet till det fungerande...
Men det känns som det blir för avancerat när det är så små komponenter som ska lödas(?) och vill som sagt inte riskera att skada det fungerande kretskortet..

Funkar det med det där programmet så underlättar det mkt!

-Tjalve-;1296811 wrote: Prova med get data back NTFS. Då kan du återskapa partitioner som försvunnit.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1296564
February 12, 2015 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

louksor;1296816 wrote: Jag riskerar inte att innehållet försvinner då? Varken på den fungerande eller defekta hårddisken?
På ett annat forum fick jag till svar att enda alternativet för att komma åt innehållet var att flytta över biosminnet/eprom som innehåller infon om vart allt är lagrat på disken, från det defekta kretskortet till det fungerande...
Men det känns som det blir för avancerat när det är så små komponenter som ska lödas(?) och vill som sagt inte riskera att skada det fungerande kretskortet..

Funkar det med det där programmet så underlättar det mkt!

Jag vågar inte svara på det. Det är mycket möjligt att du måste göra så.
Det finsn nog ingen nackdel med att prova i alla fall 🙂

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
1296565
February 12, 2015 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Getdataback ska inte göra några ändringar på hårddisken utan endast försöka läsa dem data som finns. Sedan kan det lägga över dem datan på en annan hårddisk

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1296566
February 13, 2015 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

är bios chippet du måste lösa lös från den gamla pcb till din friska för att kunna återskapa allt.... men getdataback är ett riktigt bra program annars 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1296639
February 23, 2015 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle använda en Linux dist för att testa disken då denna läser hårddisken RAW och fullständigt skiter i partitionstabeller och filsystem och kan återskapa disken eftersom Linux identifierar filer med dess innehåll och inte dess efternamn. Det ända du behöver är en slask-disk att spara det upphittade på under tiden. Är det väldigt svårt att identifiera disken eller du vill vara extra säker så gör du en avbild först som du läser ifrån, då behöver du i princip 2 extra diskar för att kunna genomföra processen, där du först gör en image av disken att arbeta med. Gör du då fel kan du alltid göra om kopian och börja om.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 595
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL