March 5, 2005
Tidiga bench nr på X1900XT finns ute. Och det ser riktigt NICE ut 🙂 Observera att dom använder beta drivrutiner från december, och att Nvidias kort har 256MB minne mot ATIs 512
http://www.dailytech.com/artic.....newsid=310
March 5, 2005
Tja det kommer bli intressant att se vad Nvidia kontrar med. Själv är ingen fanboy av vare ena eller andra tycker bara om faktumet att dessa nya kort kommer driva ner priser på "äldre" modeler. Alltid nice med konkurans, synd bara att vi har endast 2 (värda att nämna i samanhanget) tillverkare. Som upplagt för oligopol...
March 5, 2005
Fackamato wrote: Är knappast imponerad, de jämförde endast mot ett GTX, ett GTX 512MB hade fått mycket högre siffror.
Japp det skulle det. Samtidigt så har den varit ute längre vilket betyder att drivrutiner har haft längre tid att mogna och att dom använde sig av beta drivrutiner till X1900 här så man ska vänta till lanseringen för att dra konkreta slutsatser. Och inte minst för att se om dom går att köpa överhuvudtaget med tanke på ATIs senaste "lanseringar".
January 9, 2006
Fackamato wrote: Är knappast imponerad, de jämförde endast mot ett GTX, ett GTX 512MB hade fått mycket högre siffror.
Sen när spelar minnesmängden på grafikkortet någon större roll för prestanda?
Mer minne betyder mer plats för texturer, i högre upplösning, m.m. Snyggare bild med mer minne, men inte snabbare. De benchmarks jag har kikat på där samma chip finns testat med olika minnesmängder har gett i princip samma FPS.
Någon som tror annorlunda får gärna förklara sig eller visa siffror på att jag har fel.
May 8, 2001
asyvan wrote: [quote=Fackamato]Är knappast imponerad, de jämförde endast mot ett GTX, ett GTX 512MB hade fått mycket högre siffror.
Mer minne betyder mer plats för texturer, i högre upplösning, m.m. Snyggare bild med mer minne, men inte snabbare. De benchmarks jag har kikat på där samma chip finns testat med olika minnesmängder har gett i princip samma FPS.
Någon som tror annorlunda får gärna förklara sig eller visa siffror på att jag har fel.
Om du sätter likhetstecken mellan prestanda och fps med lägre konfigurationer så har du rätt men många definierar nog inte prestanda på det sättet utan ser det mer som hastighet vid en viss nivå av bildkvalitet.
Personligen kollar jag alltid extra noga på de tester som är gjorda med 1280x1024 (nativa upplösningen på min skärm) och med någon nivå av AA & AF påslaget. Detta är hur jag vill spela mina spel så därför är jag intresserad av prestandan på den nivån. Dock har jag personligen inte sett något behov av 512 MB ännu.
Den viktigaste saken att nämna här är nog ändå att ett 512 MB GTX skiljer sig på andra punkter än bara minnesmängden om man jämför med ett 256 MB GTX...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 5, 2005
asyvan wrote: [quote=Fackamato]Är knappast imponerad, de jämförde endast mot ett GTX, ett GTX 512MB hade fått mycket högre siffror.
Du har rätt till en viss del, men i detta fall är du fel ute. Nvidia 7800GTX 512 har märkbart högre frekvenser på både minnet och kärna så Fackamato hade rätt i att dom borde ha testat X1900 flaggskep mot Nvidias motsvarighet dvs 7800GTX 512.
January 9, 2006
Redzo wrote:
Du har rätt till en viss del, men i detta fall är du fel ute. Nvidia 7800GTX 512 har märkbart högre frekvenser på både minnet och kärna så Fackamato hade rätt i att dom borde ha testat X1900 flaggskep mot Nvidias motsvarighet dvs 7800GTX 512.
Du påpekar samma sak som tidigare inlägg, och det är något jag inte hade en aning om. Trodde det var samma kort med olika minnesmängd. Tack.
December 30, 2003
asyvan wrote: [quote=Redzo] Du har rätt till en viss del, men i detta fall är du fel ute. Nvidia 7800GTX 512 har märkbart högre frekvenser på både minnet och kärna så Fackamato hade rätt i att dom borde ha testat X1900 flaggskep mot Nvidias motsvarighet dvs 7800GTX 512.
Du påpekar samma sak som tidigare inlägg, och det är något jag inte hade en aning om. Trodde det var samma kort med olika minnesmängd. Tack.
Nja det är rätt så mycket bättre 🙂
bara som ett exempel.
Specen på 7800 serien:
I bf2 så har ett vanligt gtx 42fps och då har gtx 512mb 66fps.
ETT Gtx 512mb är ibland lika bra som 2x7800gt i SLI.
January 6, 2006
March 5, 2005
Moscow wrote: tycker det är dåligt av ATI att dom har så låga hastigheter.. 7800GTX 512MB har ju 1700 och X1900XTX 1550
ATi är tröga enligt mig
Vad har hastigheter med prestanda att göra ? Du har en AMD A64 som snurrar i 2400Mhz och ändå är prestandamässigt A64 bättre än en P4 som snurrar i 3400Mhz. 1000Mhz skillnad där. Betyder det att P4 är snabbare ??
November 2, 2003
Lite besviken på prestandan, men jag förbokade en XTX ändå. Why? Därför att G71 is out of the question - deras drivrutiner har inte funkat med min dual core CPU sen 80-serien kom.
ATI har aldrig haft några sådana problem när jag har haft dem (9800 Pro och X850XT). De känns helt enkelt mindre questionable.
1 Guest(s)