March 14, 2001
Stripe size har att göra med hur filer delas och sparas på de olika diskarna i arrayen.
Lite enkelt förklarat här..
Har du en stripe size på 4kB så delas varje fil upp i 4kB stora block, en fil på 1024kB delas alltså i 256 block, en väldans många block som gör att kontrollern får mer jobb och det uppstår mer fördröjning.
En fil på 2kB är ju inte delbar med 4 så den skrivs alltså bara på en disk.
Med stipe size på 128kB gör ju så att större filer inte behöver delas upp i lika många block som i sin tur gör att kontrollern inte behöver jobba lika mycket för att skriva/läsa alla block till en fil, för filen på 1024kB behöver ju endast delas upp i 8 block.
Nackdelen med att ha för stor stripe size blir ju istället då att mindre filer endast skrivs och läses från en disk i arrayen och du får då ingen prestanda vinst.
Hoppas du fattar vad jag menar, finns säkert många guider som förklarar detta mycket bättre och mer ingåenden..
March 14, 2001
Ja egentligen men egentligen inte.. 🙂
För ett antal år sedan använde jag ett Promise xxx och kom då fram till att med det kortet fungerade det bäst vid 128kB eller 256kB när jag körde diverse test..
Vad kör du med för kontroller?
Föreslår att du letar upp lite guider och artiklar angående detta, du kanske kan hitta ett om just din kontroller också..
2 Guest(s)