February 4, 2002
1. Måste diskarna vara identiska till modell och storlek eller går det att kringå detta?
Mina två diskar jag tänkt i så fall är en Hitachi 160 GB och en Seagate 80 GB. Bägge är Sata diskar men på olika storlek som synes.
När jag tänker efter så är det nog lika bra kanske att köpa två samma. Men svara gärna ändå.
October 10, 2002
heptagenia wrote: 1. Måste diskarna vara identiska till modell och storlek eller går det att kringå detta?
Mina två diskar jag tänkt i så fall är en Hitachi 160 GB och en Seagate 80 GB. Bägge är Sata diskar men på olika storlek som synes.
När jag tänker efter så är det nog lika bra kanske att köpa två samma. Men svara gärna ändå.
Om det är hårdvaru raid, så finns de ett antal raid kontroller kort som kräver att diskarna är precis samma modell och storlek. Om man använder två olika skivor i en raid konfiguration är det alltid de "sämsta" egenskaperna av båda skivorna som kommer att användas i raid arrayn. Dvs. om vi låtsas att din 160 gb skiva är långsammare än 80 gigan, så kommer du att får en raid0 array på 160 GB (eftersom den mindre är 80 så blir det 2x80) och med den långsammares hastighet * 2.
Körd du softraid så kommer enbart hastighetsskillnaden mellan skivorna att tas från den "sämre" hårdskivan. I en softraid kan du dela upp 160GB i två delar och köra ena delen i raid0 med 80gb skivan och andra 80 gb kör du som en normal partition
October 10, 2002
Jepp, kontroller på moderkortet är en sorts hardware kontroller. Beroende lite på hurdant raid chip där är så kan det vara en feik hardware raid. Men oftast är den väll nog riktig!
En softraid är en raid array som är gjord i operativsystemet. Som tex i windows XP kan man bygga en raid array från computer management!
October 10, 2002
padda wrote:
Vilket jag anser man bör avstå ifrån.
Å andra anser att det är en bättre variant eftersom man inte är beroende av en kontroller!! Det är smak sak.
Beroende på kortets integrerade raid kontroller så kan cpu användningen vara precis lika hög för hårdvaru raiden som för mjukvaruraiden.
Men jag kör själv enbart på hårdvaru raid pga min raid kontroller avbelasta cpu:n helt!
September 21, 2002
Här kan ni läsa om RAID med bra förklaringar och beskrivningar: http://susning.nu/RAID
1 Guest(s)