Jag har precis kommit upp på nätet för första gången med mina 2st nya 60Gb Seagate Barracuda IV diskar! Jag kör dem i RAID 0 och kan bara säga att diskarna är GRYMT sköna!
MEN när jag körde ett disk test i Sisoft Sandra så fick jag 18000 poäng typ och en RAID 0 Array med två 7200 diskar skulle ligga runt 30-35000.. Vet någon vad som kan vara fel??
Tekniknörd som gillar att träna.
Kan även tillägga att det tog drygt 70min för mig att formatera en partion på 100Gb.. Det låter lite väl länge faktiskt.. 🙁
Ärligt talat så tror jag att SiSoft sandra är lite snett på det..
Gjorde lite egna tester..
Flyttade en 710Mb DivX film mellan partionerna på först min gamla 46gb 75GXP disk och sedan mellan partionerna på RAID 0 Arrayen (Filen flyttades alltså bara runt på samma disk inte diskarna emellan! ).
Resultat:
IBM 75GXP 46.1gb = 3min 24sek
2xSeagate Barracuda IV 60Gb = 1min 4sek
Hmm lite klasskillnad!
[ Detta Inlägg ändrades av: Anton den 2001-09-08 00:29 ]
Runt 2300kr stycket! Det är helt okej pris för dessa diskar måste jag säga!
Fasen va gött att de är så snabba men ändå så tysta!
May 24, 2001
Brutal överförningshastighet får man alltid med RAID. Men jag är lite tveksam på söktiden, förmodligen därför de också är så tysta.
Du kan ju öka söktiden och minska ljudet på IBM-diskar (och vissa andra diskar också) med ett verktyg som IBM har. Har man disken mest som lagringsdisk och har inga program på den kan det löna sig att göra den tyst eftersom man inte förlorar så mycket prestanda när man ska läsa stora filer för det är bara söktiden som påverkas.
Söktiden är faktiskt inte så dålig! Den är inte den bästa och ljudnivån är mest påverkad av kulagren som ligger i vätska och sen är den lite ljudisolerad också orginal!
Seagate Barracuda IV!!
Den har vunnit alla tester den varit med i typ! Den har oslagbar överföringshastighet!
PLUS att den är i princip ljudlös.. 24db när den jobbar! IBM 60GXP har 31db..
Lite skillnad kan jag säga!
May 24, 2001
Tanka ner HD Tach och kolla vad du får för söktid och överförningshastighet. http://www.tcdlabs.com
[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-09-08 17:39 ]
April 3, 2001
Jag har exakt samma problem med mina 75GXP 46,1 gb hårdiskar i raid 0.. får också runt 18000 poäng i sisoft.. och i HD Tach får jag samma poäng som jag hade med en disk eller lite mer men inte så mycke som raid 0 ska va.. = Har skickat mail till båda Hightech mf.. ingen kan ge mig svar varför jag har så låga resultat.. JAG har fanimig provat ALLT!
[ Detta Inlägg ändrades av: Goof den 2001-09-08 18:17 ]
On 2001-09-08 17:08, gumbo wrote:
ide raid suuger, själv kör jag med två st 9,1 GB 10 000 rpm scsi diskar i raid 0 och det rockar fett,ska utöka cache minnet på min raid kontroller från 4MB till 32, då kommer det att rocka ännu mer...whooohaaa, kommer aldrig mer att köra med ide diskar
Det skulle jag iförsej inte vilja påstå..
Visst det går oftast inte att komma i närheten av SCSI RAID prestanda med IDE RAID men utöver det så ser jag BARA fördelar faktiskt.
Ljudnivån är oftast mycket lägre, värmeutvecklingen är högre med SCSI, Pris per Mb ska vi inte ens tala om.. Sedan kostar ju SCSI RAID kort en hel del också..
Visst SCSI det är klart det snabbaste alternativet.. men annars så har det inte så mycket som talar för det..
För mig räcker det iförsej med prisskillnaden..
Jag har exakt samma problem med mina 75GXP 46,1 gb hårdiskar i raid 0.. får också runt 18000 poäng i sisoft.. och i HD Tach får jag samma poäng som jag hade med en disk eller lite mer men inte så mycke som raid 0 ska va.. = Har skickat mail till båda Hightech mf.. ingen kan ge mig svar varför jag har så låga resultat.. JAG har fanimig provat ALLT!
Det verkar som att jag har helt för låg HD tach poäng också.. 🙁
Ligger på samma read speed som min singel 75GXP disk.. 🙁
Goof vad har du för dator i övrigt?
April 3, 2001
Okey här kommer specifickationerna..
TB 1400 MHz / 266
Epox 8KTA3+ (HPT370 raid kontroller)
256 mb ram
2 * 46,1 gb
GeForce 2 MX
300 watts aopen nätagg..
Vad kör du för dator??
Jag får 39000 poäng i avarage i HD tach..
typ 32000 med en singeldisk.. ser fol som har runt 70000 med ide raid 0.. så nåt är ju galet iaf..
2 Guest(s)