July 23, 2002
Hej!
Eftersom jag nu är inne på mitt 3:e moderkort med RAID kontroller så tycker jag det är hög tid att utnyttja det, så i slutet av veckan (löning!!!) så ska 2 st 80gb diskar införskaffas.
Nu till problemet, jag hade tänkt köpa Seagate diskarna men enligt datorbutiken.com och även affären där jag tänkte köpa så sägs det att Seagate har väldiga problem när man kör RAID. Läste i någon tråd här på NH att det ev finns en firmware "fix" till detta, dock stod där inget mer om detta så är det någon som vet?
WD har jag aldrig gillat, de har alldeles för hög och framförallt irriterande ljudnivå. Sen hörde jag även att de har problem med kvalitén. Låter dock inte som WD eftersom de har ett bra rykte Någon som vet?
Maxtor diskarna har jag inte hört något om varken positivt eller negativt, dock har jag för mig att äldre Maxtor diskar var fruktansvärt långsamma. Någon som har info om Maxtor diskarna?
IBM är inget allternativ. Har en 75 GXP 30GB:are och den har för alltid skrämt bort mig som IBM kund. Visst är den snabb som attan, tyst som få, dock bara under de första månaderna. Efter ca 8 månader började det för IBM kunder familiära "skrap" ljudet och ca 1 månad senare gav den upp helt. 7 veckor utan HD, väldigt roligt. Fick den reparerad av IBM och nu ett halvår senare verkar den gå samma öde tillväga.
Så summan av kardemumman är kvadratroten ur moroten. Ge mig lite synpukter, erfarenheter länkar osv.
Tackar
July 18, 2002
helt klart 2 st WD med 8mb cashe.. http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=ms
:trans: dom e farligt snabba 😀 , Personligen har jag dålig erfarenhet av Seagate o flera polare har råkat ut för den ödestigna crashningen då man måste ta ut den o byta ide kabel o hålla på som bara sjutton. Maxtor ATA133 skulle jag nog satsa på om jag inte köpte WD´n med 8mb cashe.. men som sagt.. vill du ha speed tjacka WD´n
:worshipp:
July 23, 2002
Tackar för era svar grabbar, jag tar gärna imot flera kommentar.
Vad gäller WD så hade inte 8 MB varit fel, men den kostar nästan 800 mer per disk och det blir ju 1500... lite väl mycket tycker jag, sen är det ju det hära med hög ljudnivå och den som jag har hört dåliga kvaliten.
*EDIT*
Det var ju iof för 120 gb varianten.. hmm nu blev jag sugen... =)))
December 28, 2001
Tycker att du ska kolla in maxtors D740X med fdb, den är nästan lika tyst som barran, fungerar bra i raid och är snabb. Ska själv snart köpa 2st sådana för raid. Vibrationsdämpande upphängning bör du ha oavsett disk om du inte redan har det, gör en ruskig skillnad på ljudnivån.
July 23, 2002
Har läst lite nu, bla på http://www.storagereview.com (bra sida faktiskt) och det verkar som WD 8MB:aren är kung. Bäst av icke 8mb diskarna är Maxtor tätt följt av den "vanliga" WD disken.
Nu är frågan om man ska lägga 2500 på 160 gb eller 4400 på 240 gb med 8mb cache. (fan sjukt, kommer ihåg när min 700mb hd var stor!!) Dock var även ett grafikkortsinköp planerat den senaste tiden, något jag får skjuta på ett par månader om det blir WD 8MB diskarna.. dock är jag jävligt sugen....
July 23, 2002
Nova wrote: Tycker att du ska kolla in maxtors D740X med fdb, den är nästan lika tyst som barran, fungerar bra i raid och är snabb. Ska själv snart köpa 2st sådana för raid. Vibrationsdämpande upphängning bör du ha oavsett disk om du inte redan har det, gör en ruskig skillnad på ljudnivån.
Har inte och har aldrig sätt vibrationsdämpande upphängning, var fasiken får man tag i det?
December 28, 2001
Snokus wrote: [quote=Nova]Tycker att du ska kolla in maxtors D740X med fdb, den är nästan lika tyst som barran, fungerar bra i raid och är snabb. Ska själv snart köpa 2st sådana för raid. Vibrationsdämpande upphängning bör du ha oavsett disk om du inte redan har det, gör en ruskig skillnad på ljudnivån.
Har inte och har aldrig sätt vibrationsdämpande upphängning, var fasiken får man tag i det?
Finns t.e.x. på gtek.net, http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=284&session=df3175ea5b329eead4e29d162c05d089
Du borde kunna hitta den i någon lokal datorbutik också, eller göra en egen upphängning. Har för mig att jag hittade en länk på forumet nånstanns, sök så får du se. För egen del har jag disken liggandes på skumgummi, om man inte flyttar datorn så mycket funkar det utmärkt.
Hittade en länk, http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=8&page=1
July 18, 2002
Snokus wrote: Har läst lite nu, bla på http://www.storagereview.com (bra sida faktiskt) och det verkar som WD 8MB:aren är kung. Bäst av icke 8mb diskarna är Maxtor tätt följt av den "vanliga" WD disken.
Nu är frågan om man ska lägga 2500 på 160 gb eller 4400 på 240 gb med 8mb cache. (fan sjukt, kommer ihåg när min 700mb hd var stor!!) Dock var även ett grafikkortsinköp planerat den senaste tiden, något jag får skjuta på ett par månader om det blir WD 8MB diskarna.. dock är jag jävligt sugen....
hmm.. länk till 160gb & 240gbarna? hittar inga på komplett , men endå måste ju vara bettre o köpa 2st 120 raida dom till 240 än att köpa en färdig 240??? :apa:
December 28, 2001
Snokus wrote: hmm det hära med vibrationsdämpning verkar lite dyrt... när jag säger hög ljudnivå så menar jag hårddiskens arbetsljud (det "skrapande" ljudet)
KAn ju säga att valet står mellan Maxtor 80GB och WD 120 med 8 MB cache, det blir nog plånboken som får avgöra...
Prova att montera loss hd:n och kolla skillnaden... Det blir mycket mer vibrationer än vad man tror. Givetvis beror det på hur mycket datorn låter i övrigt. Just nu kan jag knappt höra att min är på.
September 16, 2001
Kan säga såhär, jag har 2 stycken just sådana där Western Digital 120gb med 8mb cache i RAID0, och de går som spjut... Bättre än min 15000 varvare SCSI disk från seagate, dessutom skulle jag vilja dementera att hårddiskarna lever om mycket, för det gör iaf. inte mina, det skulle vara min seagate isf. Men go for WD 🙂
July 23, 2002
Stab wrote: [quote=Snokus]Har läst lite nu, bla på http://www.storagereview.com (bra sida faktiskt) och det verkar som WD 8MB:aren är kung. Bäst av icke 8mb diskarna är Maxtor tätt följt av den "vanliga" WD disken.
hmm.. länk till 160gb & 240gbarna? hittar inga på komplett , men endå måste ju vara bettre o köpa 2st 120 raida dom till 240 än att köpa en färdig 240??? :apa:
Hehe Stab, jag ska ju köpa antingen 2 80 eller 2 120, jag skrev det totala utrymmet man får istället eftersom det gick snabbare.. =)
July 23, 2002
zlaxzzor wrote: Kan säga såhär, jag har 2 stycken just sådana där Western Digital 120gb med 8mb cache i RAID0, och de går som spjut... Bättre än min 15000 varvare SCSI disk från seagate, dessutom skulle jag vilja dementera att hårddiskarna lever om mycket, för det gör iaf. inte mina, det skulle vara min seagate isf. Men go for WD 🙂
Den enda nackdelen är det relativt höga ljudet... Vad får du gör mb/s med WD raidade?
September 16, 2001
Snokus wrote: [quote=zlaxzzor]Kan säga såhär, jag har 2 stycken just sådana där Western Digital 120gb med 8mb cache i RAID0, och de går som spjut... Bättre än min 15000 varvare SCSI disk från seagate, dessutom skulle jag vilja dementera att hårddiskarna lever om mycket, för det gör iaf. inte mina, det skulle vara min seagate isf. Men go for WD 🙂
Den enda nackdelen är det relativt höga ljudet... Vad får du gör mb/s med WD raidade?
Vet ej, men jag tycker absolut inte att de är högljudda...
June 29, 2002
Nova skrev=
Tycker att du ska kolla in maxtors D740X med fdb, den är nästan lika tyst som barran, fungerar bra i raid och är snabb. Ska själv snart köpa 2st sådana för raid. Vibrationsdämpande upphängning bör du ha oavsett disk om du inte redan har det, gör en ruskig skillnad på ljudnivån
:bok:
Du bör läsa på bättre! 🙄
En sk "Upphängning" gör bara en hårddisk tystare om den genererar MKT vibbrationer.De vibbrationer som vissa märken och modeller generarar förs sedan i normal fall vidare genom skruvarna och ut i chassit som sedan också börjar vibbrera, oljuden förstärks av lådan (lådan fungerar som en förstärkare) och förstorar oljudet som generaras av hårddisken vibbrationer!!
🙄
Vidare generar en hdd normalt sett 2 typer av oljud, de oljud som skapas av lådan utan en hårddiskupphängning vilka skaps av resonans från lådan som kommer från att hdd'n överför vibbrationerna til ådan, och INTERNA oljud innifrån själva hårddisken,från motorn och diskarna som roterar inuti.
🙂
!!!!
Det hjälper inte med en upphängning för att tysta ner en disk med högt INTERNT oljud!!! Man måste placera en sådan hdd i en s k hårddisktystare, en ljudisolerad låda med kylning,ex fläkt, men då kommer man till den olägenheten att hitat en tyst fläkt, pooh!
😀
Vidrae, ex Seagates BA4 diskar är så tysta att de nödvändigtvis inte behöve rplaceras i en hårddiskhållare elller upphängning, efetrsom de vibbrationer de genererar är ytterst små jämför med de flest aandra diskar på marknaden idag,dessutom har de en utmärk tyst motor och mkt bra ljudisolering,vilket gör att det interna ljud som generars är nästan ohörbart.Och med fläkatar och annat på, är det strikt sett omöjligt att hör den ändå! Så först och främst=
Skaffa bara en upphängning om hårddisken är känd ör att avge starka vibbrationer.!
Skaffa bara en hårddisktystare om hårddisken:
1)inte blir för varm,typ över 45 grader ca
2)du är säker på att disken generar oljud och att sänka dess oljud kommer att märkas utanför datorn,dvs resten av datornmåste vara lika tyst som disken blir efter du "tystat" den,annars är det ju meningslöst!!
:blink:
Skaffa inte varken tystare eller upphängning om du inte har behov att det,ex om du:
1)har en redan tyst hdd eller hdd som bli mkt varm (upphängning går bra)
8)
Eftrsom de flesta vill ha allt mer lagringsutrymme så är det smartare att köpa en NY disk än att köpa en tystare eller upphängning. Upph.o tystare kostar ca 300-1000 kr beroende på typ och affär, frakt ej inkluderad!!
En ny 80 gb hdd ljulös Seagate BA4 gå rpå ca 1300 kr, så det är smartare ,efetrosm då behöver du tystare eftersom disken är tyst och du får kanske mer utrymme också. Detta förutsätter att man har behov av mer disk och att man byter ut den "gamla" och högljudda disken helt, dvs inte kör den mer..
🙂
PS om man har en snabb och varm hdd, kan man köpa eller rikta fläktar mot den och placera den i en upphängning ändå,trot att den blir het!
Eller så kan man kyla dne med vattenkylning . Det idealiska är om man har en låda med tysta delar,typ cpu,fläktar etc, och det endast är hårddisken som låter, då gör det stor skillnad om hårddisken avger mkt vibbrationer !! 😀
!!
Man
ska
dock observera,som sagt,
att det
är
betydligt svårare att eliminera oljud från en hd som mest låter internt, eftrsom detta kräver en bra hårddisktysare med kylning , eller en kraftigt ljuisolerad låda .(ursäkta för stavfelen,menjag hade bottåm,he he,,).
🙄
Lektionen slut. :blink:
July 23, 2002
Tjena!
Det blev 2 st Maxtor 80 GB:are. Men tror ni det funkade smärtfritt?
Hittade inte min diskett med drivrutiner till Raid kortet (fanns ändå inte XP drivrutiner där). Min första tanke var ju Asus hemsida (har ett ASUS A7V133 med Promise Raid/ATA100 kort) men där gick det fantamej inte att hitta. Började söka på nätet och långt om länge hittade jag rätt drivrutiner (med txtsetup.oem som XP installationsprogram frågar efter). Nu trodde jag att alla problem var lösta eftersom jag kunde se och formatera disken. Men tydligen inte... Efter ett tag frågade den efter "Promise installation disk"... Jaha... den köpte inte disketten i fråga så vad i helskotta gör jag nu? Någon som kan hjälpa mig kanske?
Typiskt när man äntligen får tummarna ur röven och handlar så blir det en jävla massa strul.
1 Guest(s)