July 12, 2002
Hej..!
Jag funderar på en sak... Kanske är dumt men ändå...
Om jag skulle trycka ihop 2 st. IBM GXP120 80Gb till en (Raid-0). Då skulle jag juh får en bamse C: på 160GB, och även nästan dubbla hastigheten av vad EN st. IBM GXP120 80GB presterar. Det jag sökte från början alltså, snabbare hårddiskar...
Men då får jag juh det här med en enda partition.
Det kanske bara är vanesak lr nåt, men jag gillar att oftast ha en C: på max 20 gig och resterande GB på D:
Tycker det blir så stökigt att slänga all skit på en enda partition.
Vad jag undrar är alltså: Skulle jag förlora någon prestanda på att partionera hårddiskar i Raid-0 mode?
Hur blir filuppdelningen och det dära mellan de båda hårddiskarna då? Kanske inte äns går, vad vet jag?
Men ja, de var väl det...
// Peter aka DeoN
April 1, 2001
DeoN wrote: Okej..!
Tack så mycket för ditt svar.
Men man förlorar inte någon prestanda att prationera då?// DeoN
Någon prestanda bör du inte förlora. Däremot så förlorar du lite utrymmer desto fler partioner du använder. Gör man en partion på ex 50GB, så kan man inte använda alla de 50GB fullt ut.
Men om man har ex 2 partioner på en disk, så ska klusterstorleken bli mindre på varje parion har jag för mig, och det kan man tjäna lite utrymme på.
Jag har 2 diskar i en RAID0 array, och bara en partion. I Windows XP så ser man storlekar på filer, samt storlek på disk. Om jag har t ex en textfil på den partionen som är 1.5KB stor, så tar den kanske upp 8KB på disken. Gick det att förstå? 😀
Jaja.. Gör du så många partioner du vill, åtminstone 2 st så ska det nog bli bra 🙂
July 12, 2002
Jo jo det förstår jag, den lägger juh halva filen på den ena hårddisken och den andra halvan på den andra hårddisken.. För att skriva och läsa snabbare...!
Men nu vet jag juh att det är inga problem att partionera i en Raid-0 array..
Ska slänga ihop två 80 till 120, sen partionera till en 20 gig c: och resterande 100 gig på d:...
Jag har inte riktigt fattat vad som egentligen händer när man partionerar, typ vad det är han gör osv... men jaja, det funkar i alla fall...
// DeoN
1 Guest(s)