June 18, 2001
Grejjen är att en 20GB disk är bra mycket långsammare än en 80GB t.ex.
Därför tjänar du inte så mycket att RAIDa små diskar då dessa är av äldre teknologi och mycket långsammare i sig.
Ska du RAID'a så gör det med typ 60GB+ då dessa är snabba diskar!
Vissa 40GB modeller är även snabba, men gränsen går där.
May 8, 2001
oxygenial wrote: Grejjen är att en 20GB disk är bra mycket långsammare än en 80GB t.ex.
Därför tjänar du inte så mycket att RAIDa små diskar då dessa är av äldre teknologi och mycket långsammare i sig.
Ska du RAID'a så gör det med typ 60GB+ då dessa är snabba diskar!Vissa 40GB modeller är även snabba, men gränsen går där.
Vad har du fått detta ifrån ? Har du gjort egna test eller ? Är diskarna av samma typ så är det ingen märkbar skillnad.... Har du jämfört gamla 20Gigare med moderna 80Gigare eller ?
Mvh..
June 18, 2001
Svårt att tro, möjligt, men så är det!
Hastigheten bestäms av vilken teknik som används, och den mest avgörande faktorn är täthet på disken! De större diskarna (60,80,100 och 120) har högre densitet på plattorna vilket resulterar i att mycket mer data kan läsas in!
Det som skiljer en 60 mot en 80GB (i samma serie) är att 80GB har ena sidan på en av de 2 plattorna obehandlad, eller ofta bara begränsad i Firmware.
May 8, 2001
zlaxzzor wrote: Mina 2 Western Digital 120gb (Second Edition med 8mb cache) kör jag i RAID0 och dom går faktiskt jävulskt bra, de får bättre poäng än min 15000 varvars Seagate SCSI disk i SiSoft Sandra:s benchmark.
Har du provat din Cheeta i Raid ?
Jag är så trött på folk som jämför sina Raidade IDE diskar mot ensamma SCSI-diskar.....
Hmmf !
May 8, 2001
oxygenial wrote: Vad jag fått det ifrån, det är ju bara att kolla prestanda på mindre diskar!!! Mindre diskar är ju inte samma serie och har därför inte samma prestanda, de 10-30GB som görs idag är baserade på gammal teknologi, och är därför bra mycket långsammare.
Olika modeller alltså !
Mvh..
September 16, 2001
laphroaig wrote: [quote=zlaxzzor]Mina 2 Western Digital 120gb (Second Edition med 8mb cache) kör jag i RAID0 och dom går faktiskt jävulskt bra, de får bättre poäng än min 15000 varvars Seagate SCSI disk i SiSoft Sandra:s benchmark.
Har du provat din Cheeta i Raid ?
Jag är så trött på folk som jämför sina Raidade IDE diskar mot ensamma SCSI-diskar.....
Hmmf !
Förmodligen så jämförde jag ju Raidat mot ensamma SCSI-diskar, annars är det ju inte mycket snack om saken 🙂
1 Guest(s)