March 15, 2007
Hallå.
Filserverbyggande dags. Ska hålla mig kort.
5 st 500 GB diskar ska in i Raid 5, för filerna.
Till os:et har jag fått mig några tankeställare dock. thg skriver i ny artikel att 2 st vanliga sata diskar i raid 0 är att föredra framför raptorn. Nackdelen då är att när en disk rasar kommer jag gå bärsärk för att administrera upp hela linuxbiten igen. Det jag undrar således är vad tror ni man vinner mest på. Jag har 4 st 160 gb diskar att tillgå (vanliga sata). köra dom både stripe/mirror, alltså 0+1 (eller e de 1+0, ja ni fattar iaf) alt att köra en helt ny raid 5 array. Ju fler diskar i en raid 5 array ju snabbare går det ju oftast. Tror ni prestandan här kan matcha 0+1/1+0 arrayn? eller krävs de kanske 8 diskar i raid 5 för att komma upp i de hastigheterna.
Lite yrt men jag hoppas ni förstår min tankegång. Vore väldigt tacksam för några tankar kring detta.
July 23, 2002
det jag frågar dig då, Vad har du för nytta av att ha en snabb systemarray?
Bättre att lägga pengarna på ett fint kontrollerkort, om man inte vill det o känner att man har mycket cpu kapacitet över så funkar det även mycket fint med software raiden i linux. Går även att hotswappa den!
March 15, 2007
Servern kommer även att användas åt lite annat smått och gått. Bla ska det köras tre separat cms:er på den med diverse databaser. Är även lite nyfiken på hur det resoneras kring det där. Svårt att hitta info om det. De enda roliga jag hittat är en raid 5 konfning med 8 diskar...prestandan i det var rent groteskt men jag vet inte hur seriöst testet var.
edit: tilläggas bör kanske att raid 5 arrayen kommer ligga på ett eget highpointkort och oset kommer förmodligen använda moderkortets inbyggda ich7 eller 8 krets.
2 Guest(s)