September 1, 2002
Då måste du se till att ha två hårddiskar av samma storlek, helst ska de vara identiska men det är ej nödvändigt. Moderkortet måste ha RAID (eller ett PCI-kort med RAID).
Därefter får du följa manualen, i vilken det står exakt hur du sätter upp en RAID-array.
Oftast måste man aktivera RAID i BIOS, sedan gå in i RAID:ens kontrollpanel (någon gång under uppstart direkt efter BIOS). Därefter vid installation av Windows måste du troligtvis ha en floppy med RAID-drivrutiner (behövde ej i Vista med min raid-kontroller).
RAID0 - för prestanda. 2x300 GB blir 600 GB.
RAID1 - för säkerhet. 2x300 GB blir 300 GB.
Sedan finns det fler nivåer, med flera diskar.
March 14, 2001
Det finns något som kallas JBOD vilket kan användas för att göra en hel hög med diska till "en". Olika typer och storlekar fungerar också, vilket det inte gör med ex raid-0.
*Edit*
Såg just att Snorch redan länkat till JBOD, sorry.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 18, 2003
om du har 3diskar eller fler kan du köra raid5, det är det bästa enligt mig, båda säkerhet o prestanda
då delar den också upp på alla diskar allt som lagras för prestanda, samtidigt som att du inte tappar nånting om EN disk pajjar.. då kan du bara stoppa i en hel och rebuilda raiden utan att tappa nå.. utrymmemässigt tappar du en tredjedel då (för backupen) , så om du kör 3st 500gb får du ut 1000gb...
1 Guest(s)