January 30, 2001
K... funderar på att skaffa raid moderkort nu.
Vad bör ja tänka på?
Vad är bäst, 2*45 gig eller 4*30 (skit i megantal) undrar vad som ger bäst prestanda?
Har för mig att fat klarar 137GiG, vad göra om det blir mer? ntfs?
Vilket kort ska ja ha? (AMD,DDR)
Mkt nu... har läst raid resentionen här på nh.
😀
4*30 ger juh bäst prestanda
ta ett sis 735 baserat mobo *snabbast*
Tyvärr så finns det inga SiS 735 moderkort ute ännu.. I en IDE RAID konfiguration ger inte de två extra diskarna mycket extra prestanda.. Det är bara marginelt snabbare än 2st.. Sen kostar 4st 30Gb mer än 2st 60Gb så kör på 2 st 60Gb!
Tekniknörd som gillar att träna.
January 30, 2001
Ett sis 735 ? Någon som orkar förklara dom olika chipen för mig eller kan ge mig någon länk som ja kan läsa massor om dem och sen välja?
Ja hade tänkt att köpa ett ABIT KG7-RAID och sen köpa en Palomino (antar att det går att köra på den). Ja vet bara att AMD 760 är bättre än VIA133A, så då siktade ja mig in på det, men nu med sis 735 så har ja nått nytt att läsa om
2*60 hm.... det är intressant... men 4*30 vore det fina det, det går väll att köra 3*30... man måste väll inte köpa alla diskar på en gång?
Iofs antar ja att man måste installera om allt för varje disk som man tillför.
Här finns en jämförelse mellan alla kända Socket A moderkorts chipset.
SiS 735 är ett mycket snabbt chipset men det är som sagt var oklart hur lätt det kommer bli för SiS att producera tillräkligt med chipset till moderkorts tillverkarna.
Om du slänger in fler diskar i ditt RAID system så behöver du installera om allting ja.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)