June 30, 2001
TopNotch wrote: [quote=Mathias]Ja, men nej i ditt fall. Diskarna måste (läs: bör) vara av samma storlek. Men vill du ändå sätta ihop dina diskar till en stor partition så har windows inbyggt stöd för det.
Jag har 2 x 200GB, då kan jag raida ihop dem. Så allt man behöver är windows?
Ja, men då kan du inte boota från den. Sedan så försvinner datan från diskarna. Du fixar det hursomhelst i diskhanteringen (högerklicka på den här datorn -> hantera).
May 6, 2005
Mathias wrote: [quote=TopNotch][quote=Mathias]Ja, men nej i ditt fall. Diskarna måste (läs: bör) vara av samma storlek. Men vill du ändå sätta ihop dina diskar till en stor partition så har windows inbyggt stöd för det.
Jag har 2 x 200GB, då kan jag raida ihop dem. Så allt man behöver är windows?
Ja, men då kan du inte boota från den. Sedan så försvinner datan från diskarna. Du fixar det hursomhelst i diskhanteringen (högerklicka på den här datorn -> hantera).
Ok tack. Men vad kan hända om jag sätter ihop 2 hdd med olika storlek?
November 11, 2002
TopNotch wrote: Ok tack. Men vad kan hända om jag sätter ihop 2 hdd med olika storlek?
Kopplar du ihop en 80 GB med en 100 GB så kommer den nya ihopkopplade RAID:en vara på 80x80 GB alltså 160 GB. Men absolut krav är ju att hårddiskarna i övrigt är exakt lika snabba, helst av samma tillverkare och även samma tilverkningsserie. Så att köpa två nya diskar är att föredra, annars kan man få driftproblem i framtiden.
March 11, 2003
luiga wrote: [quote=TopNotch]Ok tack. Men vad kan hända om jag sätter ihop 2 hdd med olika storlek?
Kopplar du ihop en 80 GB med en 100 GB så kommer den nya ihopkopplade RAID:en vara på 80x80 GB alltså 160 GB. Men absolut krav är ju att hårddiskarna i övrigt är exakt lika snabba, helst av samma tillverkare och även samma tilverkningsserie. Så att köpa två nya diskar är att föredra, annars kan man få driftproblem i framtiden.
Det är faktiskt inte så viktigt med vare sig tillverkare, snabbhet eller storlek. Det enda det påverkar är att man får de sämsta egenskaperna från båda diskarna. Jag har t.ex. testat med en 60Gb/8Mb och en 80Gb/2Mb. Funkade utmärkt.
November 11, 2002
denstore wrote: Det är faktiskt inte så viktigt med vare sig tillverkare, snabbhet eller storlek. Det enda det påverkar är att man får de sämsta egenskaperna från båda diskarna. Jag har t.ex. testat med en 60Gb/8Mb och en 80Gb/2Mb. Funkade utmärkt.
Ett system i harmoni fungerar mer effektivt (slitage pratar jag om då) än ett som är i obalans, men är man som du säger bara medveten om att man får de sämsta egenskaperna så ska det väl vara helt okej. Men alla är ju inte det. Och då är risken att den ena av hårddiskarna pajar mycket tidigare än den andra och då har man ju ändå ingen nytta av den med bättre kvalitet eftersom den är beroende av den första.
March 11, 2003
luiga wrote: [quote=denstore]Det är faktiskt inte så viktigt med vare sig tillverkare, snabbhet eller storlek. Det enda det påverkar är att man får de sämsta egenskaperna från båda diskarna. Jag har t.ex. testat med en 60Gb/8Mb och en 80Gb/2Mb. Funkade utmärkt.
Ett system i harmoni fungerar mer effektivt (slitage pratar jag om då) än ett som är i obalans, men är man som du säger bara medveten om att man får de sämsta egenskaperna så ska det väl vara helt okej. Men alla är ju inte det. Och då är risken att den ena av hårddiskarna pajar mycket tidigare än den andra och då har man ju ändå ingen nytta av den med bättre kvalitet eftersom den är beroende av den första.
Kvalisorten på hårddiskar idag är så pass lika att man egentligen inte kan avgöra vilken som skall gå sönder fört baserat på det. Däremot kan det ju vara lite meningslöst att jag prestanda med en RAID0 array, och sedan använda blandade diskar. Men till en RAID1 ser jag inte så stora problem.
March 11, 2003
TopNotch wrote: Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?
Det beror ju helt pa vad du vill ha ut av det. Vill du ha prestandaokning, sa behover du ett RAID-kort. Vill du bara ha en stor sammansatt disk, sa skall det nog finnas program som fixar det.
May 6, 2005
denstore wrote: [quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?
Det beror ju helt pa vad du vill ha ut av det. Vill du ha prestandaokning, sa behover du ett RAID-kort. Vill du bara ha en stor sammansatt disk, sa skall det nog finnas program som fixar det.
Vad menar du med prestandaökning :S
Vilket program behöver man?
Tack på forehand!
March 11, 2003
TopNotch wrote: [quote=denstore][quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?
Tack på forehand!
Det finns manga olika typer av RAID. For sakerhet, eller for prestandaokning. Ibland i kombination. Las pa om RAID 0, 1, 0+1, och inte minst RAID 5.
May 6, 2005
denstore wrote: [quote=TopNotch][quote=denstore][quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?
Tack på forehand!
Det finns manga olika typer av RAID. For sakerhet, eller for prestandaokning. Ibland i kombination. Las pa om RAID 0, 1, 0+1, och inte minst RAID 5.
Men det jag vill ha ut är att få alla diskar att bli "en enhet". Kan jag då raida ihop 4 st 200 GiB-diskar till "en" stor 800 GiB? Det hade gjort saker enklare för mig ex fildelning...
May 29, 2001
TopNotch wrote: [quote=denstore][quote=TopNotch][quote=denstore][quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?
Tack på forehand!
Men det jag vill ha ut är att få alla diskar att bli "en enhet". Kan jag då raida ihop 4 st 200 GiB-diskar till "en" stor 800 GiB? Det hade gjort saker enklare för mig ex fildelning...
Ja det kan du, kör raid 0 så får du en stor enhet på 800GB. Du kan lätt lägga upp en raid 0 array med diskahanteraren i XP, här ser du hur du ska göra:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1681&page=27
Fast har du en raidkontroller på ditt moderkort så är det bättre att du går den vägen.
2 saker som du bör veta om du ska köra raid0 genom mjukvara:
1 Du kan inte boota från din array, dvs ditt OS måste ligga på en separat disk
2 Pajjar en disk så förlorar du all data.
Finns säker bättre guider på nätet än den jag hittade, sök bara på disk striping och windows XP
1 Guest(s)