RAID?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
RAID?
TopNotch
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 21, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick en snabb förklaring på bussen av en kompis vad RAID var för något. Stämmer det att man kan "RAIDA" ihop sina HDDs till en stor? I så fall, hur gör man? Jag har 4 st IDE 3,5.

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
894892
May 21, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, men nej i ditt fall. Diskarna måste (läs: bör) vara av samma storlek. Men vill du ändå sätta ihop dina diskar till en stor partition så har windows inbyggt stöd för det.

TopNotch
Medlem
894893
May 21, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Ja, men nej i ditt fall. Diskarna måste (läs: bör) vara av samma storlek. Men vill du ändå sätta ihop dina diskar till en stor partition så har windows inbyggt stöd för det.

Jag har 2 x 200GB, då kan jag raida ihop dem. Så allt man behöver är windows?

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
894894
May 21, 2005 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

TopNotch wrote: [quote=Mathias]Ja, men nej i ditt fall. Diskarna måste (läs: bör) vara av samma storlek. Men vill du ändå sätta ihop dina diskar till en stor partition så har windows inbyggt stöd för det.

Ja, men då kan du inte boota från den. Sedan så försvinner datan från diskarna. Du fixar det hursomhelst i diskhanteringen (högerklicka på den här datorn -> hantera).

TopNotch
Medlem
894896
May 21, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: [quote=TopNotch][quote=Mathias]Ja, men nej i ditt fall. Diskarna måste (läs: bör) vara av samma storlek. Men vill du ändå sätta ihop dina diskar till en stor partition så har windows inbyggt stöd för det.

Ja, men då kan du inte boota från den. Sedan så försvinner datan från diskarna. Du fixar det hursomhelst i diskhanteringen (högerklicka på den här datorn -> hantera).

Ok tack. Men vad kan hända om jag sätter ihop 2 hdd med olika storlek?

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
894914
May 21, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste ha hårdvarustöd för att köra raid, antingen att ditt moderkort har det eller ett pci-kort.

Det finns en raid-faq här någonstans på forumet....skall se om jag hittar den..

luiga
Medlem
Forum Posts: 47
906340
June 10, 2005 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

TopNotch wrote: Ok tack. Men vad kan hända om jag sätter ihop 2 hdd med olika storlek?

Kopplar du ihop en 80 GB med en 100 GB så kommer den nya ihopkopplade RAID:en vara på 80x80 GB alltså 160 GB. Men absolut krav är ju att hårddiskarna i övrigt är exakt lika snabba, helst av samma tillverkare och även samma tilverkningsserie. Så att köpa två nya diskar är att föredra, annars kan man få driftproblem i framtiden.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
906346
June 10, 2005 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

luiga wrote: [quote=TopNotch]Ok tack. Men vad kan hända om jag sätter ihop 2 hdd med olika storlek?

Kopplar du ihop en 80 GB med en 100 GB så kommer den nya ihopkopplade RAID:en vara på 80x80 GB alltså 160 GB. Men absolut krav är ju att hårddiskarna i övrigt är exakt lika snabba, helst av samma tillverkare och även samma tilverkningsserie. Så att köpa två nya diskar är att föredra, annars kan man få driftproblem i framtiden.

Det är faktiskt inte så viktigt med vare sig tillverkare, snabbhet eller storlek. Det enda det påverkar är att man får de sämsta egenskaperna från båda diskarna. Jag har t.ex. testat med en 60Gb/8Mb och en 80Gb/2Mb. Funkade utmärkt.

luiga
Medlem
906349
June 10, 2005 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det är faktiskt inte så viktigt med vare sig tillverkare, snabbhet eller storlek. Det enda det påverkar är att man får de sämsta egenskaperna från båda diskarna. Jag har t.ex. testat med en 60Gb/8Mb och en 80Gb/2Mb. Funkade utmärkt.

Ett system i harmoni fungerar mer effektivt (slitage pratar jag om då) än ett som är i obalans, men är man som du säger bara medveten om att man får de sämsta egenskaperna så ska det väl vara helt okej. Men alla är ju inte det. Och då är risken att den ena av hårddiskarna pajar mycket tidigare än den andra och då har man ju ändå ingen nytta av den med bättre kvalitet eftersom den är beroende av den första.

denstore
Member
Medlem
906354
June 10, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

luiga wrote: [quote=denstore]Det är faktiskt inte så viktigt med vare sig tillverkare, snabbhet eller storlek. Det enda det påverkar är att man får de sämsta egenskaperna från båda diskarna. Jag har t.ex. testat med en 60Gb/8Mb och en 80Gb/2Mb. Funkade utmärkt.

Ett system i harmoni fungerar mer effektivt (slitage pratar jag om då) än ett som är i obalans, men är man som du säger bara medveten om att man får de sämsta egenskaperna så ska det väl vara helt okej. Men alla är ju inte det. Och då är risken att den ena av hårddiskarna pajar mycket tidigare än den andra och då har man ju ändå ingen nytta av den med bättre kvalitet eftersom den är beroende av den första.

Kvalisorten på hårddiskar idag är så pass lika att man egentligen inte kan avgöra vilken som skall gå sönder fört baserat på det. Däremot kan det ju vara lite meningslöst att jag prestanda med en RAID0 array, och sedan använda blandade diskar. Men till en RAID1 ser jag inte så stora problem.

luiga
Medlem
906358
June 10, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag antog att det var RAID 0 det pratades om innan eftersom det blir mycket dyrare med RAID 1 och att det verkade som killen ovan ville ha en prestandaökning.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
906452
June 10, 2005 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nå, antingen är det raid0 eller JBOD som han är intresserad av.

TopNotch
Medlem
909133
June 18, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?

denstore
Member
Medlem
909510
June 19, 2005 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

TopNotch wrote: Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?

Det beror ju helt pa vad du vill ha ut av det. Vill du ha prestandaokning, sa behover du ett RAID-kort. Vill du bara ha en stor sammansatt disk, sa skall det nog finnas program som fixar det.

TopNotch
Medlem
911014
June 22, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?

Det beror ju helt pa vad du vill ha ut av det. Vill du ha prestandaokning, sa behover du ett RAID-kort. Vill du bara ha en stor sammansatt disk, sa skall det nog finnas program som fixar det.

Vad menar du med prestandaökning :S

Vilket program behöver man?
Tack på forehand!

denstore
Member
Medlem
911180
June 23, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

TopNotch wrote: [quote=denstore][quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?

Tack på forehand!

Det finns manga olika typer av RAID. For sakerhet, eller for prestandaokning. Ibland i kombination. Las pa om RAID 0, 1, 0+1, och inte minst RAID 5.

TopNotch
Medlem
911670
June 24, 2005 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=TopNotch][quote=denstore][quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?

Tack på forehand!

Det finns manga olika typer av RAID. For sakerhet, eller for prestandaokning. Ibland i kombination. Las pa om RAID 0, 1, 0+1, och inte minst RAID 5.

Men det jag vill ha ut är att få alla diskar att bli "en enhet". Kan jag då raida ihop 4 st 200 GiB-diskar till "en" stor 800 GiB? Det hade gjort saker enklare för mig ex fildelning...

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
911855
June 25, 2005 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

TopNotch wrote: [quote=denstore][quote=TopNotch][quote=denstore][quote=TopNotch]Jag börjar haja lite... Men jag har 2x200 som jag vill "sätta ihop". Hur gör jag? Någon skrev i diskhanteraren men jag hittade inte. Är det program som behövs eller?

Tack på forehand!

Men det jag vill ha ut är att få alla diskar att bli "en enhet". Kan jag då raida ihop 4 st 200 GiB-diskar till "en" stor 800 GiB? Det hade gjort saker enklare för mig ex fildelning...

Ja det kan du, kör raid 0 så får du en stor enhet på 800GB. Du kan lätt lägga upp en raid 0 array med diskahanteraren i XP, här ser du hur du ska göra:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1681&page=27
Fast har du en raidkontroller på ditt moderkort så är det bättre att du går den vägen.
2 saker som du bör veta om du ska köra raid0 genom mjukvara:
1 Du kan inte boota från din array, dvs ditt OS måste ligga på en separat disk
2 Pajjar en disk så förlorar du all data.

Finns säker bättre guider på nätet än den jag hittade, sök bara på disk striping och windows XP

TopNotch
Medlem
912006
June 25, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

tack!! Men pajja? Hur ofta pajjar en disk? Tack igen...

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
913137
June 28, 2005 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

TopNotch wrote: tack!! Men pajja? Hur ofta pajjar en disk? Tack igen...

Statistiskt sett 1.02 av dom du tappar från balkongen på 10:e våningen.

Om du slänger ut 1000 diskar från balkongen kommer ytterligare 20 diskar att gå sönder "utan anledning".

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 420
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL