April 24, 2001
Det beror på, man måste ha minst 2 diskar. Jag vet inte om det finns någon övre gräns. Man använder vanliga IDE/SCSI -diskar, i större maskiner (läs servrar) är det vanligt med SCSI-diskar med stöd för Hotswap dvs man kan byta en trasig disk utan att stänga ner servern.
Det finns olika typer av RAID, från 0 och uppåt.
0 betyder striping, dvs om man skall skriva A B C D till disken och använder 2 diskar så skrivs A och C till ena disken och B och D till den andra, ungefär så alltså. DVS du får teoretiskt sett dubbla prestandan men sänker tillförlitligheten, här kan du använda allt diskutrymmet.
1 betyder mirroring, dvs du har två identiska diskar. Du får ingen prestandaökning med ökar tillförlitligheten, här kan du bara använda hälften av det totala diskutrymmet.
Jag minns inte numret men man kan med minst 3 diskar köra så att A och B skrivs till varsin disk medan den tredje skiver en paritetsbit som används för att återställa data ifall en av de tre diskarna går sönder. Detta vandrar hela tiden runt så att man inte har en paritetsdisk eftersom det då skulle vara helt värdelöst, här använder du 2/3 av det totala diskutrymmet.
Man kan även (minns inte numret här heller) köra kombinationer av dessa typer t ex 2 diskar striping och två som speglar dessa. I kombinationen med paritet kan man även använda flera diskar för högre prestanda.
Det finns en variant som heter spanning där man kan få flera diskar att betraktas som en enda stor partition, ingen prestandaökning alltså.
Om det är värt att köpa får någon annan svara på. Jag har inte köpt det eftersom jag inte tycker att jag "behöver" det då jag mest spelar och därför köpte jag en snabb disk istället.
Rätta mig gärna om jag har fel, det var ett tag sen jag läste om sådana grejer.
Nä men det ser bra ut!
Men för en vanlig användare är det bara RAID 0 som gäller..
Men om du har skräck för att disken ska paja så kan man ju köra med RAID 1 istället.. Men RAID 0 med två stycken IDE diskar (blir lite billigare.. ) är ett bra alternativ. Fler än 2 diskar i RAID 0 ger inte mycket prestanda vinst.. då ska det helst vara SCSI!
Tekniknörd som gillar att träna.
April 2, 2001
Ja, det långa inlägget såg bra ut!
Sen kan man göra kombinationer också, t.ex. så kan man köra Raid 1+0, och får då spegling+dubbelprestanda.
Att göra så att det ser ut som en stor disk gör du med Raid 0, fast du kan även göra det på ett annat sätt, så att datan ändå skrivs kronologiskt!
April 24, 2001
Det blir bra mycket bättre prestanda (RAID 0) om man ägnar sig åt stora sammanhängande filer t ex videoredigering. Om man mest sysslar med småfiler eller om maskinen måste söka/skriva slumpmässiga "normala" filer tror jag inte att du märker av någon förbättring som är värd pengarna.
Jag skulle inte rekommendera dig att köra RAID 0 eller 1 med två stycken olika diskar eftersom man tappar hela vitsen.
Om moderkortet bara kostar typ 200 mer så så skulle jag nog betala det för möjligheten att senare kunna köra RAID (mest för att det är macho).
Ja RAID 0 är helt klart ett bra val om man har två stycken likadana IDE diskar!
Som sagt var flyttning av filer m.m går en hel del snabbare!
Det går även snabbare att ladda spel och windows.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)