RAID-fråga|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
RAID-fråga
CastorFiber
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 30, 2002 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hey!
Jag köpte ett "110683 MSI KT3 ULTRA-ARU Moderkort" för ett tag sedan och nu kör jag utan RAID-funktionen med en hdd. Jag vet vad RAID är men hajar inte varför man skulle vilja använda det som privatperson... Om informationen är viktig sparar jag den ändå inte i datorn wink
Till frågan:
Jag har ju fyra IDE-slots på moderkortet nu - exakt vad innebär detta? Kan jag hänga på enheter i dessa slots utan att använda raid? Har inte testat mer än att jag körde hdd en slot 3 ett tag.... (fråga inte!)
Hur funkar det? Någon som vet/testat?

testgubbe1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
179968
June 30, 2002 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan använda de extra RAID IDE kontrollerna precis som vanligt. Dvs. du kan koppla på extra hårddiskar på dom och kan på så vis få upp till åtta IDE enheter i maskinen. Dock så är jag inte säker på att man kan koppla CD-Rom spelare och liknande på dom. Har för mig att jag läst att det inte ska gå, men det skiljer mellan olika kontrollerkretsar, så det är inte säkert att det stämmer för dig.

RAID står för Redundant Array of Independent Disks (har jag för mig) och finns i ett antal olika nivåer. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, och 1+0 (eller 10 som den kan heta).
De vanligaste nivåerna är 0, 1, 0+1 och 5.
RAID 0 är prestandaförbättrande då man låter två eller fler diskar sammarbeta så att det går snabbare att skriva och läsa till diskarna. Det är därför som många använder RAID i sina hemdatorer. För att få en snabbare dator altså. Detta kommer till priset av att säkerheten blir halverad eftersom om en disk går sönder blir all data oläslig och går ej att återskapa.

RAID 1 ger ökad säkerhe genom att datan lagras på två eller flera diskar samtidigt. Prestandan förändras inte, men säkerheten blir mycket högre. Om en disk skulle gå sönder så finns informationen kvar på den/de diskar som är hela.

RAID 1+0 (10) är en kombination av de två ovanstående nivåerna och ger både ökad prestanda och hög säkerhet. Detta läge kräver dock minst fyra diskar.

RAID 2, 3, och 4 är idag ganska ovanliga. Därför orkar jag inte beskriva hur de fungerar (Jag är inte så bra på det heller :))

RAID 5 är väldigt vanlig i servrar. Denna nivå ger både snabbare läsprestanda och hög säkerhet. Har dock för mig att det tar ganska lång tid att skriva till diskarna eftersom det bygger på ett väldigt avancerart checksum system som gör så att om en disk i arrayen går sänder så går det att återskapa datan från den disken med hjälp av information från dom andra diskarna. Nivån kräver så vitt jag vet minst tre diskar. Korten som stödjer denna nivå brukar ofta vara ganska dyra (mellan 5 och 20 kkr) och ha extra minneskretsar för cachening av data.

RAID 6 och 7 kan jag inte någonting om....

CastorFiber
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
180121
July 1, 2002 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok - det verkar som jag kan trycka i 6 hdd till då alltså? Coolt! =)

[ Detta Inlägg ändrades av: castorfiber den 2002-07-01 16:26 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL