January 16, 2001
Hej hej. Ska bygga ny dator, antingen Thunderbird 1200(DDR) eller dual P3 (klockade till ~1GHz). Funderar starkt på att skaffa ett scsi-kort, helst raid. Pengar är inte *såå* viktigt, men jag får antagligen ont om plats så här är min fråga:
Kan man köpa ett 2-kanals raid-kort och köra raid (0) på ena kanalen och "vanliga" scsi-enheter på den andra eller måste jag ha ett raid-kort och ett vanligt scsi?
Förresten... Är det någon som vet en väldigt liten låda som har 300w nätaggregat (eller plats för ett åtminstone) och 2x5,25" plus minst två eller tre interna 3,5"-platser? Det sista jag vill ha är ett jäkla kylskåp som HX08..
Tack för mig!
December 20, 2000
Har du tänkt att köra både scsi-raid och ide raid? Rekommenderar att köpa Thunderbird 1100 med Abit KT7 raid. Kör du raid med 2 st IDE ATA 100 7200 varv så får du faktiskt bättre prestanda än med raid SCSI. Dock så är ju söktiden mycket bättre med scsi. Om du inte redan läst den så har vi en raid artikel på nordichardware. Denna är mycket noggrann och jag rekommenderar att läsa den!
/nostra
December 19, 2000
Tjennis..!
Daniel gav ett ganska bra svar på raid/scsi frågan ..så de bryr jag mig inte om.
MEN de här med lådan...du säger att du vill ha en "liten" låda..saken e den att jag e ganska övertygad om att du kommer att vilja ha en större låda med tiden..för när man ska börja pilla lite i lådan så finns det ingert värre än en trång låda...å ska du dessutom överklocka så e de fint me en hyfsat stor låda där luften kan cirkulera fritt...å eftersom du dessutom har haft i åtanke å köra med AMD så e du ju ännu bättr med en större låda..finns ju lite mer plats för fläkt moddning...AMD blir ju trots allt lite varmare än Intel processorerna.
Mitt råd e ju helt klart å köpa en liite större låda än man tänkt från början..!
1 Guest(s)