April 4, 2002
När man kör RAID 0 får man bättre prestand då informationen delas upp på tex 2 likadana hdd:ar. Men samtidig ökar risken för dataförlust med RAID 0.
Jag undra därför (för att både få prestanda och minska risken med 2 hdd:ar) om man kan kör tex Raid 0 på bara "halva disken"???
Tex om man har två likadana hdd på tex 160Gb kan man då ha två partitioner på tex 60 resp 100GB på båda hdd:arna och sedan endas köra RAID 0 på dom 2st 60GB partitionerna som då skulle kallas tex C:/ (120GB).
Sedan så skulle man tex kunna använda tom två andra partitionerna som helt vanliga partioner på 100GB som då skulle kallas D:/ och E:/.
Dessa partitioner kan man då tex använda för lagring, pajar den ena disken försvinner inte allt. Alternativt köra RAID 1 på dessa men att man bara får ut 100GB instället för 200GB.
(Självklart skulle man inte få samma prestana vinst på C:/ som ett riktigt RAID 0 om något skrevs till dom "vanliga" partitionerna D:/ eller E:/. Men när inget skrivs där borde det bli som RAID 0 tycker jag.)
Om någon nu hänge med på vad jag mena.
2 Guest(s)