RAID-fråga. Lägga till en hårddisk|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
RAID-fråga. Lägga till en hårddisk
boek
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 18, 2002 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har en liten undran. Jag är på väg och köpa en ny dator och tänkte ta ett moderkort mer raid. Som HD kommer det nog bli Maxtor D740X 80 Gb. Min plan är att bara köpa en HD som jag sakta men säkert fyller på för att om kanske ett år köpa en till.

Kan man då utan problem koppla ihop hårddiskarna i raid 0 utan att informationen från den första HD:n försvinner? Nästa fråga är hur det blir med partitionerna? Jag kommer att ha tre partitioner på den första hårddisken (5, 25, 50 Mb). När jag sen köper den andra HD:n och kopplar ihop dessa (raid 0) så kommer datorn hantera dessa som EN fysisk HD. Kan tex partition magic hantera detta.

Hm, det kanske är enklare att köpa två hårddiskar på en gång. men en HD kostar runt 2000 kr så jag vill inte lägga så mycket på en gång.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
154958
March 18, 2002 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Det är enklare & smidigare om du köper två lika dana. Eftersom RAID radiadar upp efter den minsta disken i datorn.

Hittat på hjälp i Windows:
Redundant Array of Independent Disks (RAID)

En metod som används för att standardisera och kategorisera feltoleranta disksystem. RAID-nivåerna ger olika kombinationer av prestanda, tillförlitlighet och kostnad. På en del servrar finns tre RAID-nivåer: Nivå 0 (striping), Nivå 1 (spegling) och Nivå 5 (RAID-5).

Du kommer att troligtvis köra på RAID-0 då blir dina två diskar som en stor partion så det är nog dumt att dela in den i partioner, kan nog ställa till problem. Vet inte mycket om det själv men det bästa är nog att köra på en.

DraGoN
Member
Medlem
154959
March 18, 2002 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

Detta är RAID-5

RAID-5-volym
En feltolerant volym med data och paritet med regelbunden stripe över tre eller fler fysiska diskar. Paritet är ett beräknat värde som används för att rekonstruera data efter ett systemfel. Om en del av en fysisk disk blir skadad kan du återskapa de data som fanns på den skadade delen från återstående data och paritet. Du kan bara skapa RAID-5-volymer på dynamiska diskar och du kan inte spegla eller utöka RAID-5-volymer.

DraGoN
Member
Medlem
154960
March 18, 2002 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

http://uxw.ped.vasavux.educ.go...../RAID.html

Står lite mer om raid hoppas det är till lösning för dig.

boek
Medlem
155013
March 18, 2002 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för länken, men tyvärr så stod det ingenting om min fråga.

Jag blev lite orolig när jag läste att man inte bör partitionera när man har raid.

Om jag köper 2 diskar på 80 gig så kommer jag ha 160 gig som inte är partitionerad. Det låter inte speciellt lyckat. Skulle jag behöva formatera så försvinner ju ALLT. Jag behöver tre partitioner. En för XP, en för program och en för mediafiler. Om nu inte Raid klarar av detta så blir det nog inget för mig.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
155015
March 18, 2002 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Inga problem att partitionera.

RAID gör ju att datorn ser disken som en disk, oavsett RAID.

Sen om Striping, Mirror eller mirror + striping används har ingen som helst betydelse.

Dock så om du nu kör HW raid, så måste du göra ett ARRAY innan du börjar partitionera vilket givetvis innebär att du måste formatera om och installera på nytt efter ARRAYen och Partitionering är gjord.

Vissa kontrollrar tillåter även multipla ARRAYer, dessa syns för datorn om olika fysiska diskar och är bra att ha om man skall t.ex köra in W2k server och göra den till en DomainController då den disken som ActiveDirectoryt ligger på får cachen bortkopplad av säkerhets/driftsäkerhets skäl.

Huruvida 3parts programm ser en array eller inte, eller hur kompatibla de är, är en enskild sak från fall till fall, Ghost gillar generellt inte arrayer.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
155169
March 18, 2002 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-18 01:00, boek wrote:
Jag har en liten undran. Jag är på väg och köpa en ny dator och tänkte ta ett moderkort mer raid. Som HD kommer det nog bli Maxtor D740X 80 Gb. Min plan är att bara köpa en HD som jag sakta men säkert fyller på för att om kanske ett år köpa en till.

Kan man då utan problem koppla ihop hårddiskarna i raid 0 utan att informationen från den första HD:n försvinner? Nästa fråga är hur det blir med partitionerna? Jag kommer att ha tre partitioner på den första hårddisken (5, 25, 50 Mb). När jag sen köper den andra HD:n och kopplar ihop dessa (raid 0) så kommer datorn hantera dessa som EN fysisk HD. Kan tex partition magic hantera detta.

Hm, det kanske är enklare att köpa två hårddiskar på en gång. men en HD kostar runt 2000 kr så jag vill inte lägga så mycket på en gång.

Jag har själv kört med RAID0 ett tag så jag vet hur det funkar..

Jag använde Partion Magic för att hantera det hela.

Om du ska koppla 2 hårddiskar i RAID0 så kommer ALL data på diskarna att försvinna. Sen måste du partionera hårddisken (som i ditt fall blir 160GB) och formatera den.
Jag hade flera partioner på min RAID disk, så det är inga problem smile

boek
Medlem
155246
March 18, 2002 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för hjälpen. När jag väl köper min andra hårddisk så får man väl helt enkelt säkerhetskopiera hårddisken och sedan fixa till allt i Raid 0.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 113
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL