December 24, 2004
Jag har läst mig till vad raid 0, 1 och 5 osv är för något men jag fattar inte hur man går tillväga rent praktiskt och jag är sugen på att testa bara för testandets skull...
Gör man helt enkelt så att man kopplar in två eller fler diskar på moder kortets vanliga sata anslutningar sedan ställer in raid alternativ i bios sen är det klart? Förutsatt givetvis att man har raidkontroller inbyggt på mobo.
På mitt moderkort har jag plats för 4 st sata diskar om jag inte kommer ihåg fel. Detta innebär ju om jag har rätt att antalet anslutningar snabbt tar slut.
Eller har jag fattat helt fel. Kan någon förtydliga? Gärna på enklast möjliga nivå.
May 6, 2002
Skall du köra Windows gör du så ja.
Även om du har 4 sata-portar behöver det inte betyda att alla stödjer RAID.
Vill du ha fler portar så köper du kontrollerkort som stödjer den RAID-standard du kör, http://www.prisjakt.nu/kategor......php?k=629
Skall du ha en filserver i Linux kan du skita i kort som stödjer RAID och använda mdadm istället. Lätt som fan och funkar perfa.
June 11, 2001
Dom flesta moderkort har raid från nvidia eller silicon Image.
I Bios kan du välja att aktivera och ofta välja vilka portar som skall ingå i raidhanteringen. Därefter så skall du ofta trycka någon tangentkombination för att komma in i raidsetupen när datorn startar (står oftast på skärmen).
Där väljer du vilka enheter som skall göra vad och vilken typ av raid som skall användas.
Tänk på att när raiden skapas så kommer diskarna att tömmas. Vissa professionella system kan samanfoga och bevara informationen. Men detta har jag aldrig sett på en inbyggd MB-raid.
Tänk även på att diskarna bör vara lika i storlek och gärna av samma modell, tillverkare för bäst prestanda. Diskar i olika storlek kommer att ge ett utrymme på antalet diskar X minsta GB.
1 Guest(s)