Raid hur gör man praktiskt?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Raid hur gör man praktiskt?
qwerty76
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 19, 2007 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har läst mig till vad raid 0, 1 och 5 osv är för något men jag fattar inte hur man går tillväga rent praktiskt och jag är sugen på att testa bara för testandets skull...

Gör man helt enkelt så att man kopplar in två eller fler diskar på moder kortets vanliga sata anslutningar sedan ställer in raid alternativ i bios sen är det klart? Förutsatt givetvis att man har raidkontroller inbyggt på mobo.

På mitt moderkort har jag plats för 4 st sata diskar om jag inte kommer ihåg fel. Detta innebär ju om jag har rätt att antalet anslutningar snabbt tar slut.

Eller har jag fattat helt fel. Kan någon förtydliga? Gärna på enklast möjliga nivå.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1170211
December 19, 2007 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Skall du köra Windows gör du så ja.
Även om du har 4 sata-portar behöver det inte betyda att alla stödjer RAID.

Vill du ha fler portar så köper du kontrollerkort som stödjer den RAID-standard du kör, http://www.prisjakt.nu/kategor......php?k=629

Skall du ha en filserver i Linux kan du skita i kort som stödjer RAID och använda mdadm istället. Lätt som fan och funkar perfa.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1170215
December 19, 2007 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Dom flesta moderkort har raid från nvidia eller silicon Image.

I Bios kan du välja att aktivera och ofta välja vilka portar som skall ingå i raidhanteringen. Därefter så skall du ofta trycka någon tangentkombination för att komma in i raidsetupen när datorn startar (står oftast på skärmen).

Där väljer du vilka enheter som skall göra vad och vilken typ av raid som skall användas.

Tänk på att när raiden skapas så kommer diskarna att tömmas. Vissa professionella system kan samanfoga och bevara informationen. Men detta har jag aldrig sett på en inbyggd MB-raid.

Tänk även på att diskarna bör vara lika i storlek och gärna av samma modell, tillverkare för bäst prestanda. Diskar i olika storlek kommer att ge ett utrymme på antalet diskar X minsta GB.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL