March 22, 2009
Hej
Fyllde idag år och köpte mig då en till 250 gb Sata disk att köra raid 0 med min nuvarande, båda 7200 rpm.
Frågan är då, hur gör jag om jag vill att alla program, inklusive OS och allt ska ligga på dom? Enda interna diskarna jag har. Gör man det via Computer Management i Win XP så går det väl inte att göra det med boot disk?
Så då är frågan hur jag gör, på ett enkelt sätt. En länk till en guide räcker.
Mainboard : Gigabyte P35-DS3
Tack så mycket på förhand!
Tomtemupp
March 22, 2009
Så om jag ändrar frågan, jag har 2x 250 gb S-ata diskar och en 80 gb IDE 7200 rpm, finns det något sätt att typ boota med IDE disken och installera OS på S-ata diskarna som då är i raid 0 och sedan boota från dom?
Och om inte, km jag väljet att köra OS på IDE disken, blir det mkt sämre än med en S-ata disk?
March 14, 2001
Ja, men du måste först sätta upp raid-0 arrayen, hur du gör det bör du hitta i någon manual.
Du är införstådd med alla negativa saker med raid-0 va?
Så som att när en disk går sönder mister du all data, även på den fungerande. Byter du moderkort/kontroller kort fungerar det mer stor sannolikhet inte utan att installera om allt igen. Om prestandan blir bättre eller inte råder det delade mening om, jag anser det inte vara värt det.
1 Guest(s)