August 28, 2001
hej
Jag har ett MSI K7t pro-raid....nått sånt,
men jag kan tame fan inte få raiden att funka..hur GÖR MAN ?!?! :burn:!!! När jag gör nått som kallas för stripe(raid o ?) Då började saker paja i hdd, typ exe filer. Den sa att I/O fel.. nu har jag köpt en lika stor hdd till av samma märke (båda 5.400). Problemet är jag inte vill förlora infon på min gamla disk. snälla hjälp mig, jag kan inte ett skit, och jag ska på lan i morron 🙁 snyft 🙁
ps. måste man ha lika hdd:s?
min burk har även svårt att boota upp nu
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-09-28 03:50 ]
June 18, 2001
Självklart pajjar saker då den måste skapa ett RAID Array dvs skapa en disk av de 2 diskarna med sin logik och MBR !
Du är tvungen att göra detta, men om du gör det och formatera efteråt, och sedan installerar på nytt, som kommer du ha bra mycket fetare prestanda!!!
August 22, 2005
Beror på tillverkaren t.e.x. IBM.
Har inget förtroende för dom när det gäller hd 4 krashar med 75gxp serien.
Dom får visa att dom nya hd håller innan man kan satsta på dom igen.
Om man vill ha säkerhet får du köra raid 1 men då blir t.e.x 2 st 30 gb hd en 1 30gb hd
bara byta den krashade hd så skall systemet funka tror jag.
August 9, 2001
April 1, 2001
Risken att det skulle kracha blir inte större bara för att man kör diskar i RAID0. Men om en (1) disk skulle kracha så förlorar man datan på den andra disken också. Eftersom det bara är "en" disk när de är i RAID0.
Hårddiskarna blir inte större om man kör RAID0. Det är bara det att man får hela kapaciteten hos diskarna man raidar. Alltså som jag, med 2 st 60GB diskar, då får jag alltså 120GB.
Det går att köra två diskar av olika märke i RAID0, men det bör vara ungefär samma specs på dom. Tänk på att man bara får 2*(den minsta disken)s utrymme när man kör RAID0. Så därför lämpar det sig om dom är lika stora åtminstone.
August 14, 2001
August 28, 2001
Tack så mycket för era underbara svar Nu fattar jag mycket mer, tack igen
:worshipp: :worshipp: :worshipp: :worshipp: :worshipp: :worshipp:
nu med raid som funkar 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: Tratten[DEI] den 2001-10-04 23:39 ]
May 29, 2001
On 2001-10-05 00:33, Brännarn wrote:
när detta liksom e aktuellt.... ska man ha små eller stora cluster om man vill ha snabbhet på stora filer..... alltså vill kunna kopiera filer snabbt osv.... jag drog stora cluster på min.... hoppas att det blev rätt....
Kör du tex video redigering så ska du ha stora kluster, databas då ska du köra me så små som möjligt, vet du inte så kör med 64k det är default inställningen
2 Guest(s)