June 20, 2006
hej sitter och grubblar över alla raider som finns. visst är raid 1 spegling a diskar så att man kör två lika dana med samma info ifall att en skulle gå sönder?
jag har en dator med viktiga program och info, kan icke instalera om allt. så kan man göra en raid genom att stoppa en disken och bara starta raid så att daotrn gör en kopia eller måste man formatera om för att kunna köra raid?
en annan lösning är extern hdd och kopire disken bara., men jag har hört att vissa externa diskar ska ha ett program så att man kan göra en exakt kopia av windows och allt så att det bara är att köra i från den om något krachar. var kan man hitta dessa diskar.
"snälla skriv inte googla, om raid fattar jag inte, hitta ingen bra guid. och extern disk med sådant program vet ja inte ens om det finns men de ska ja googla om senare"
mvh//Lord.Bonde
March 10, 2003
Hur man vill ha det beror juh lite på. En backuplösning som är extern blir lätt gammal.
En Raid är alltid upp to date. Men skyddas inte från fel i windows gällande virus/spyware som gör att det muppar ur.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 7, 2003
Raid/1 innebär spegling av diskar ja... fast det är ju ingen ersättning till backup efter om du exempelvis råkar radera en fil är den ju borta även på spegeldisken...
Så som backup begraktat är det bättre ha en extern disk där du lägger en eller flera backup-kopior på det datat som är viktigt.
1 Guest(s)