RAID? spegling av diskar? Back upp!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
RAID? spegling av diskar? Back upp!
Lord.Bonde
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2006 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

hej sitter och grubblar över alla raider som finns. visst är raid 1 spegling a diskar så att man kör två lika dana med samma info ifall att en skulle gå sönder?
jag har en dator med viktiga program och info, kan icke instalera om allt. så kan man göra en raid genom att stoppa en disken och bara starta raid så att daotrn gör en kopia eller måste man formatera om för att kunna köra raid?

en annan lösning är extern hdd och kopire disken bara., men jag har hört att vissa externa diskar ska ha ett program så att man kan göra en exakt kopia av windows och allt så att det bara är att köra i från den om något krachar. var kan man hitta dessa diskar.

"snälla skriv inte googla, om raid fattar jag inte, hitta ingen bra guid. och extern disk med sådant program vet ja inte ens om det finns men de ska ja googla om senare"

mvh//Lord.Bonde

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1066467
August 6, 2006 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

http://susning.nu/RAID

Hur man vill ha det beror juh lite på. En backuplösning som är extern blir lätt gammal.
En Raid är alltid upp to date. Men skyddas inte från fel i windows gällande virus/spyware som gör att det muppar ur.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1066648
August 7, 2006 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Raid/1 innebär spegling av diskar ja... fast det är ju ingen ersättning till backup efter om du exempelvis råkar radera en fil är den ju borta även på spegeldisken...

Så som backup begraktat är det bättre ha en extern disk där du lägger en eller flera backup-kopior på det datat som är viktigt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 249
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL