raidkorts fråga|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
raidkorts fråga
Elyxi
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 19, 2006 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

hej ja undrar varför många utav raidkorten framfröallt om dyra har exempelvis 4 portar när dem ändå bara klarar av 1 disk per kanal när ide standarden tillåter 2st diskar per kanal

måste finnas någon fördel har ja kommit fram till men vad vet ja inte ännu länkar till ett exempel http://www.dustin.se/dacsaport.....5010056253

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
1042426
May 19, 2006 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Vart vill du komma? Ja, SATA-kontrollers klarar bara en disk per kanal. Ja, det kortet du länkade till klarar 8 hårddiskar. Och ja, IDE är bättre på den punkten att de klarar fler enheter per kanal.

Enda fördelen med SATA för mig är att kablarna är mindre och inte lika jobbiga att få på plats. Hastighetsmässigt är det också en viss skillnad, även om det inte borde vara det med tanke på att IDE-standarden klarar höga hastigheter den med.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1042433
May 19, 2006 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

Elyxi wrote: hej ja undrar varför många utav raidkorten framfröallt om dyra har exempelvis 4 portar när dem ändå bara klarar av 1 disk per kanal när ide standarden tillåter 2st diskar per kanal

måste finnas någon fördel har ja kommit fram till men vad vet ja inte ännu länkar till ett exempel http://www.dustin.se/dacsaport.....5010056253

Vilken konstig fråga, hur många portar skall korten ha då? 4 diskar per kort räcker väl ganska långt. Du kan ju ha fler än ett kort.

Sata-korten med 8 portar brukar vara 64bitas PCI-X så det kan du bara använda på vissa servermoderkort.

Elyxi
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
1042506
May 19, 2006 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

ni missförstod mig nog lite och tänkte på sata men kortet ja länkar till där är ide och har 8 kanaler men klarar ändå bara 8 diskar borde de inte klara 16 diskar om det följer ide standarden? sata vet ja att de bara klarar 1 disk per kanal men ide låter skumt i mina öron

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1042510
May 19, 2006 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår ändå inte ditt resonemang. Det finns ingen ide-standard som säger att man måste stödja 2 diskar per kanal.

Jag förstår att du tycker det BORDE vara så. En disk per kanal är snålt 😉

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1042753
May 19, 2006 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Elyxi wrote: ni missförstod mig nog lite och tänkte på sata men kortet ja länkar till där är ide och har 8 kanaler men klarar ändå bara 8 diskar borde de inte klara 16 diskar om det följer ide standarden? sata vet ja att de bara klarar 1 disk per kanal men ide låter skumt i mina öron

Parallell-ATA använde det där mycket underliga "master/slave"-strappningen, som sög och ställde till problem hela tiden... vet inte hur många gånger man svurit och letat små jävla strappar eller gjort fel när man swappat diskar... Vet inte var det kom ifrån, säkert något lamt försök efterapa SCSIs devicenumrering. Serial-ata standarden innehåller inte master/slave.

Hursomhelst;

Serial-ATA standarden (den med okänt namn, som alla tror heter sata II *sucka*) stödjer ju IOFS port multiplexing. Har för mig att det är antingen 4 eller 8 device man kan "splitta" upp en kanal till med hjälp av detta men... det är ingen vad jag vet som tillverkar saker för detta.

Dels så kostar själva "splittern" säkert flis... sen är det svårt se fördelarna med det.

Om man ska ha många device är det bättre köpa ett kort med flera portar (de är ju mycket MINDRE, portarna alltså än IDE-kontakter) och få full prestanda på vart och ett av kanalerna än att dela prestandan mellan 8 drivar...

Så det är en del av standarden som ingen hittat på nån bra anledning implementera än.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL