Råkade ta bort partionerna på en hårddisk med viktigt innehå|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Råkade ta bort partionerna på en hårddisk med viktigt innehå
DFI_Victor
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 22, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, igår råkade jag ta bort fel partioner, har 2st Maxtor DiamondMax 10 300GB 7200rpm S-ATA 16MB och jag skulle installera om ena med Windows och då råkade jag ta bort partionerna på fel hårddisk, jag stängde då av datorn, har ju inte formaterat den ännu, bara råkat klicka bort partionerna, så jag hoppas att det finns något sätt att få tillbaka allt, har saker som jag har sparat i flera år på den så det är viktigt för mig att få tillbaka allt.

Hur får jag tillbaka mina saker då jag har råkat ta bort hårddisk partionerna på en hårddisk under windows installationen? (Jag har inte formaterat ännu)

MVH Orolig Victor

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1052739
June 22, 2006 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Installera på den andra disken då och sedan kan du använda program för att leta efter förlorade filer på din disk utan partitioner. Jag använde ett program ssom hette restorer2000 och jag kunde få tillbaka en hel del.

Dock finns dte inga garantier, många filer jag hade var skadade och oanvändbara. (men om du inte ens skapar en ny partition på den så borde det funka bättre)

DFI_Victor
Medlem
1052748
June 22, 2006 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Har windows på den andra såklart nu, den andra med borttagna partionerna är urkopplad för tillfället, ska jag koppla in den och ladda ner "Restorer2000" ?

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
1052847
June 22, 2006 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

DFI_Victor wrote: Har windows på den andra såklart nu, den andra med borttagna partionerna är urkopplad för tillfället, ska jag koppla in den och ladda ner "Restorer2000" ?

Ladda ner programmet, du kan även testa GetDataBack.

De flesta program i den kategorin är testversioner där du max kan återställa några megabyte. Ytterst sällan du kan återskapa förlorad partitionstabell, men om du hittar ett program som faktiskt kan återskapa obegränsad mängd data så är oftast enda alternativet att kopiera från kraschade/fipplade disken till en ren disk. Se därför till att ha ordentligt med ledigt utrymme på en annan disk. Du kan alltså inte återskapa till disken som innehåller datan du vill få fram.

När du har hittat ett program du är nöjd med, och har tillräckligt med diskutrymme ledigt (och några timmar till förfogande, en del program är LÅNGSAMMA) så stänger du av datorn och kopplar in den fipplade disken igen. Börja därefter recoveryförsöken!

Lycka till!

DFI_Victor
Medlem
1052866
June 22, 2006 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Laddade ned Restorer2000 men förstod efter en liten stund att det inte var värt att tetsa demo, så jag *skaffade* hela och började pilla, att skanna hela hårddisken (300GB) tar 1-2timmar men när den väl är klar så kan jag få tillbka alltihop, jag drog över mer än 160GB men då tog såklart diskutrymmet slut på den andra så nu har jag kopplat in 1st 200GB och 1st 250GB så nu drar jag över alltihop, kan ta tillbaka ALLT! så jag är väl glad nu =)

Tack för program tipsen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 445
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL