July 5, 2006
Hej, Hej
Ska inskaffa mera ram och eftersom jag är inte expert på just området ram-minnen så tar jag hjälp av er som är lite mer erfarna här på NordicHardware =)
så vad är det som är viktigt att "titta" efter.
t.e.x:
Teknik DDR SDRAM
Formfaktor DIMM 184-pin
Minneshastighet 400 MHz ( PC3200 )
CAS Latency CL3
Data Integrity Check Icke ECC
RAM-egenskaper Ej buffrad
Modulkonfiguration 128 x 64
Spänning 2.6 V
Expansion/Anslutning
Kompatibla kortplatser 1 x minne - DIMM 184-pin
vad kan hända om jag tar fel av något av dom hära exemplena?
kan jag köra med CL2 fast mina gamla har CL3?
skiljer det något på "spänning" om mina gamla hade något annt t.e.x?formfaktor vad är det?
kan jag köra med PC6400 fast mina andra hade PC3200?
såna frågro till exempel...tack så mycket för besväret =)
September 1, 2002
Beroende på vad du har för dator ska du antingen ha DDR eller DDR2 (eller asgamla SD-RAM).
PC6400 finns bara som DDR2.
DDR2 och DDR är ej kompatibla med varandra och passar ej i varandras slots. De går dessutom på olika volt.
Börja med att nämna vad du har för processor och moderkort.
July 5, 2006
jag vet att jag har DDR , tänkte köpa PC4400 om det går?
September 1, 2002
quickbom wrote: jag kommer att ta ur dom gamla båda två , och sätta i dom där på PC4400 kommer dom gå i det som PC4400 gör då?
Troligtvis inte, men det beror på vad du har för processor och moderkort. Anledningen till att folk köper exempelvis PC4000 eller PC4400 är för att kunna överklocka utan att bli stoppade för tidigt av minnena.
July 5, 2006
bioset är sämt på detta moderkort så .. ne, men asså jag vill helst köpa dom dära minnen med PC4400 eftersom jag kommar att clocka dom . priset är inget problem , men spänning?
är det hur många Mhz moderkortet klarar ifrån minnena eller?
kan minnena pajja eller någon annan komponent om dom är för snabba?
tack för att ni orkar hjälpa mig =)
May 23, 2006
Elektrisk spänning är det grun dläggande som behövs för att det ska kunna gå en ström i en krets. Om spänningen är för låg (t.ex. 2,6 volt från ditt moderkort när minnena behöver 2,8V) så kommer det att gå mindre ström i kretsen. Det kommer att resultera i instabila minnen och allt som det medför(BSOD:s, omstarter och andra otrevligheter).
Det är därför jag vill att du ska kolla upp hur hög spänning ditt moderkort kan ge.
Dessutom behöver du läsa på lite allmän ellära innan du sätter igång och överklockar. Spänningen är proportionell mot frekvensen. Dvs att om du höjer frekvensen så kommer du att behöva höja spänningen. Läs nån överklockningsguide innan du sätter igång.
1 Guest(s)