Rapport om tystning av cheiftec|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rapport om tystning av cheiftec
davidandersson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 9, 2001 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hello

Köpte mig en ny dator o la med en cheiftec Chieftec Dragon Medium Tower dörr Svart /340W Power DX-01B-D. Dags o börja bråka med den. Satte i allt i den och sen började jag med att ta bort fläkten på cpu kylaren och hängde upp en 80mm 19db decibel fläkt framför flänsen. Tog bort fläkten i nätagget och satte även där in en 80mm 19db fläkt. Sen isolerade jag HELA lådan med iso med värmeavstötande papp på som jag handla från mekonomen för 59 kr. Arket räckte precis. Det som återstår är två nya 80mm som gör 12db ifrån sig som ska blåsa in i lådan. proc har temp på 54c efter en timmes tungt arbete. Sen återstår att lägga hårdisken på mjukt material för att minska vibrationerna som fortplantas till lådan.

Så just nu hör jag inte mycket av min låda, och svart e cooooolt.

Tackar för ordet, synd att jag inte har några kort. ..

Dave AKA Sickboy

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
60381
September 10, 2001 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Är inte 54c som arbetstemp på procen väldigt mycket???

Kryden
Medlem
Forum Posts: 41
60428
September 10, 2001 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde ett liknande ingrepp i min dator för ett par dagar sedan. Intressant det där med pappen, det ska jag kolla.
Jag har samma fläktar som du har (Papst eller hur?). Jag använde en 12dB i nätagget. Ger den för lite luftflöde? Vad tror du?
Jag har 51-52 grader på processorn (en Duron 850 - vilken processor har du?) Tycker att det är lite högt eftersom jag inte överklockat. Tänkte försöka få ned det lite med Artic Silver.
/Kalle

davidandersson
Medlem
60431
September 10, 2001 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

54 är inte så mycket enligt vad jag läst mig till. Läste en artikel där 75 grader inte var omöjligt och skadligt för processorn. 54 grader är dock utan två fläktar som jag beställt som ska dra in luft i lådan = mer cirkulation o förhoppningsvis lägre temp.

Sen är det PAPST fläktar alltihop. De har jag köpt på kylning.com och sen hänger jag upp dem för minska vibrationerna.. lite jobb med det blir mycket bra smile

Dave AKA Sickboy

davidandersson
Medlem
60433
September 10, 2001 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med 1200 Athlon 266 DRR och den fläkten du har är kanske i minsta laget om du inte har fläktar som drar in luft.. annars blir det svårt för den lilla fläkten att få igång cirkulation i burken helt själv. Jag vet inget om duron, du får söka artiklar om hur mycket värme den klarar osv. men AMD genererar mer värme generellt och tar nog mer stryk än INTEL. Dock är detta min åsikt och inget som jag vet säkert smile
Hoppas din burk blir lika fin som min!

Dave AKA Sickboy

Kryden
Medlem
60440
September 10, 2001 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

En Athlon - då borde min Duron nog vara kallare. Hur är det egentligen med temperaturgivarna. Sitter de på samma sätt på moderkorten, så att man kan jämföra, eller kan man få temperaturer lite hur som helst beroende på moderkortmärke och hur givaren är i kontakt med processorns kapselhållare.

Kör du också med en sådan där plasttratt för att fästa processorn på kylflänsen?
Jag har en fläkt till (Papst 12dB) ska jag sätta den i fronten eller därbak, där jag har ett fläktfäste precis bakom processorn?
Hur hänger du upp fläktarna?

En sak till på Papstarna finns det bara 2 anslutningar, men om man tittar noga på anslutninen så finns det 3 lödpunkter. Tror ni att det finns varvtalsgivare i dessa fläktar, fast de inte är anslutna.

davidandersson
Medlem
60445
September 10, 2001 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Plasttratt? hm nje.. bara socket A, sen vete fan hur det e med olika moderkort och hur de mäter värmen. Fläktarna hänger jag upp med rullad isotejp som jag fäster i lådan, finns en massa fästen. Sen sätt fläkten där bak, det gjorde jag. för framåt är allt blockat av ljudisol materialet. Min burk har förbyggda clipin fästen för 80mm fläktar. och två sitter i höjd med processorn.

Dave AKA Sickboy

davidandersson
Medlem
60453
September 10, 2001 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

Sen detta med lödpunkten, läste att det är precis som du trodde, en vartalsgivare. Men det är väl bara en övervakare och inget som kan reglera fläkten. Såvida man inte knipsar ihop det med ett kraftpakets sladdar och den styrs av en termometer

Dave AKA Sickboy

Kryden
Medlem
60542
September 10, 2001 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Vad bra det där med varvtalsgivaren. Jag tycker det låter bra att man kan kolla om fläktarna gått sönder utan att öppna lådan.
Jag börjar med att sätta fläkten på bakplanet, så får vi se vad det gör i temperatur.
Tack för alla tips,
/Kalle

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
60552
September 10, 2001 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-09-10 08:18, DiDi wrote:
Är inte 54c som arbetstemp på procen väldigt mycket???

Nope, inte med tanke på att AMD prollarna är avsedda för upptill 90-95 grader!

j**la hysteri om det här med temperaturer då!?!?
Så länge det är under 90 så är det lugnt.
Vill man OC'a, ja då är det en annan femma!
Men alla gör inte det!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 318
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL