September 13, 2005
Halloj.
Har efter diverse problem med att installera min Raptor äntligen fått igång den... Nästan.
Det är nämligen så att allting fungerar klockrent utan IDE-enheter men så fort jag kopplar in mina IDE-hårddiskar så bootar datorn från en av dem (som det ligger ett Windows på).
I BIOS finns följande inställningar som rör S-ATA, vad jag kan se (mina inställningar inom parentes):
"Onboard Serial ATA Boot ROM" (Enabled)
"Onboard ATA Device First" (Yes)
Samt bootordning:
"1. Removable Device: Legacy Floppy"
"2. IDE Hard Disk: Disabled"
"3. ATAPI CD-ROM: *Min DVD-brännare*"
"4. Other Boot Device: SCSI/Onboard ATA boo..."
Den laddar S-ATA disken i RAID-BIOS (nånting inbyggt) även om jag har IDE inkopplade, dock bootar den inte från den. Den finns heller inte som hårddisk när jag väl kommer in i Windows. Den finns inte ens under "Diskhantering".
Så då är frågan... Hur får jag min dator att boota från S-ATA disken och att IDE-diskarna blir lagringsdiskar?
Snabba svar uppskattas då jag vill få ordning på detta snarast...'
Om någon har egen erfarenhet, och dessutom likadant moderkort som jag, så kan det ju vara relevant om jag skriver ut det också....
ASUS A7V600 (BIOS 1007)
September 13, 2005
BelZeBuB wrote: Testa att ändra om bootordningen. Nu verkar det ju som om att han tar ata-disken som nr 2 och jag antar att satan ligger under katigorin nr 4.
Jamen du ser att det där går inte att ändra. Det jag gör är ju att jag disablar IDE-disken från bootordningen, men den verkar ju boota därifrån ändå :/
April 13, 2004
blirren wrote: Halloj.
Har efter diverse problem med att installera min Raptor äntligen fått igång den... Nästan.
I BIOS finns följande inställningar som rör S-ATA, vad jag kan se (mina inställningar inom parentes):
"Onboard Serial ATA Boot ROM" (Enabled)
"Onboard ATA Device First" (Yes)
Här har du nog felet, såvida du inte har skrivit fel? Sätt den till no så löser det sig nog 😕 😛
August 16, 2005
blirren wrote: [quote=BelZeBuB]Testa att ändra om bootordningen. Nu verkar det ju som om att han tar ata-disken som nr 2 och jag antar att satan ligger under katigorin nr 4.
Jamen du ser att det där går inte att ändra. Det jag gör är ju att jag disablar IDE-disken från bootordningen, men den verkar ju boota därifrån ändå :/
Det går att flytta den till första plats genom att trycka + på numeriska tangentbordet.
Antagligen är det detta som är felet.
1 Guest(s)