June 16, 2004
Men är inte de 7200 rpm?
The SpinPoint F1 1TB hard disk drives are equipped with 7200rpm motors, 16MB or 32MB cache (depending on the model) and are designed for Serial ATA-300 interface with native command queuing. The manufacturer declares 8.9ms average read seek time and 4.17ms average latency
March 15, 2002
Jalle64 wrote: [quote=MoNsTeR]Skulle inte vilja ha en så stor disk som systemdisk.
Varför inte det då?
Detta var även ett "argument" när vi fick de första 1GiB hdd:erna, and look where we are today
För att en systemdisk formaterar man om ibland och jag gillar inte att partitionera upp. Går så långsamt att överföra filer mellan olika partitioner om de ligger på samma enhet samt att prestandan dras ner om man ligger och tankar till den ena partitionen och arbetar på den andra. En systemdisk ska räcka till OS, installerade program och lite småfiler, resten har man lämpligen på en större lagringsdisk. En snabb SSD-disk på 64GB i kombination med en sån där 1TB disk hade varit bra.
August 7, 2003
Det är ju bara partionera den i 150 då och slänga bort resten så får ni en disk troligen snabbare än Raptorn eftersom man då bara använder de snabbaste 150 GBen och latencyn blir ännu lägre. (och om ni sen behöver 850 GB till för att lagra öööh "semesterbilder" på så kan ni göra det med)
Men finns det i lager då denna "mytiska" disk som "lanserades" i Juni och som nån Samsung-anställd pr-tomte dyrt och heligt lovade nån här på Nordichardware skulle finnas i affärerna under början på Oktober?
*kör en snabb-flukt på prisjakt.se*
Nä, tänkte inte det... kanske tomten har den i säcken? Min 7K1000 funkar alldeles utmärkt och har gjort den i många månader nu medan Samsungs Vapour-drive håller på att solidifiera sig. Den kommer (nog) under December iaf... verkar det som...
Lägsta icke-pris är 2471:-
August 7, 2003
Raptorn har (om jag inte minns fel) en söktid på 3,99 + rotationslatency standard för 1000 rpm vilket ger cirka 8 ms.
Den här disken har sisådär 14.
Men som sagt, partitionera den så minskar denna "average" och blir betydligt bättre (du söker bara på den snabbaste delen och huvudet behöver aldrig röra sig så långt) Dessutom är ju STR lite bättre än Raptorn osv osv...
Men skit samma, vad jag tänkte säga är att den nu VERKAR FINNAS i LAGER 😮 😮 😮 😮 😮 😮 😮 8-[ Helvetet måste fryst, apokalypsens fyra ryttare rider i bredd längs gatorna och döda fåglar (eller om det är raptorer?) ramlar ned.
Kan bli en sån nästa gång... Så har jag de flesta olika tillverkares diskar i datorn 🙂
October 20, 2001
Datorbutiken har dom, http://www.datorbutiken.com/se.....B11-1000S2
Det finns inga specs där men den ska finnas i lager den 6dec och kosta 2480kr
January 22, 2006
Står sig 750Gbs varienten sig ungefär lika? Har en sådan på inrullning 😉 http://www.inet.se/datorkompon.....j/4303043/ denna alltså
2 Guest(s)