Rätt mycket nybörjarfråga|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rätt mycket nybörjarfråga
grin
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2001 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej allehop. Det är så att jag har ett grått anonymt miditower, och med överklockad processor och grafikkort som jag planerar skaffa och ett rum som har en tendens att bli varmt på sommarn undrar jag vad som är viktigast för att hålla chassit någorlunda kylt? Det finns längst ner på frontsidan en plats för en chassifläkt, problemet är bara att det finns typ 3 små hål för fläkten att suga luft från (inget som jag och min borr inte kan fixa dock smile ) På baksidan finns egentligen ingen plats för en chassifläkt (kanske om det finns mindre modeller) . Ge tips om vad som är bra för kylning, och som helst inte innebär att datorn låter som ett rymdskepp i avtagning.
Good day

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
37158
July 26, 2001 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Man får ju inte så mycket till luftflöde med ett sånt chassi... Men borra upp hålen i fronten och sätt en fläkt där. Sen kan du ju undersöka lite om det finns möjlighet att såga upp ett par fina hål där bak som suger ut varm-luft

^katten^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 329
37164
July 26, 2001 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

🙂

Kan du inte borra o kapa själv, kan du alltid fråga nån lokal verkstad eller varför inte på skolan (tekninken) eller på gymn. vekstads utbild. Dom kan säkert hjälpa dej.

grin
Medlem
37168
July 26, 2001 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

tack fö tipsen Kosmos, men jag ska bryta å bända själv smile

Iceman, du menar att jag ska kolla om det finns nåt ställe där en chassifläkt får plats på baksidan? Så det kan blåsa ut? När di säger suga ut tänker jag bara på en chassifläkt på utsidan av chassit..inte det du menade, kan jag tänka .

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
37194
July 26, 2001 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det inte är för trångt mellan nätagget å cd-rommarna kan du lägga en stor fläkt uppe på taket på lådan...

Värmen stiger ju som bekant...

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
37199
July 26, 2001 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det blir nog bra skall du se.

grin
Medlem
37207
July 26, 2001 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur ska man bära sig åt för att få fast en fläkt på undersidan av 'taket' ? Iofs..behöver väl inte vara så svårt ? Typ, borra ett par hål, sedan fästa fläkten på insidan med superlim eller nåt 😀
Eller rättare sagt, först borra fyra lagomstora hål för skruvar (för att fästa fläkten i), sedan hur många och hur stora hål för fläkten att kasta luft genom? (Jag antar att den ska spruta ut luft eftersom de nsitter i toppen) Om jag måste gör för stora/många hål lär jag ju nästa sätta ett galelr av nåt slag över det eller nåt...så man inte stoppar fingrarna i dem 😛

[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 18:31 ]

^katten^
Kommer du hit ofta?
Medlem
37229
July 26, 2001 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-26 18:04, Grin wrote:
Hur ska man bära sig åt för att få fast en fläkt på undersidan av 'taket' ? Iofs..behöver väl inte vara så svårt ? Typ, borra ett par hål, sedan fästa fläkten på insidan med superlim eller nåt 😀
Eller rättare sagt, först borra fyra lagomstora hål för skruvar (för att fästa fläkten i), sedan hur många och hur stora hål för fläkten att kasta luft genom? (Jag antar att den ska spruta ut luft eftersom de nsitter i toppen) Om jag måste gör för stora/många hål lär jag ju nästa sätta ett galelr av nåt slag över det eller nåt...så man inte stoppar fingrarna i dem 😛

[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 18:31 ]

jag tror det här skulle funka...du gör ETT stort hål för fläkten + att du borrar för skruvarna, sedan inhandlar du fläktgaller(ett snyggt), sen skruvar du fast allti´hopa med 4 skruvar i de hål du borrat...enkelt o estetiskt 😀

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
37231
July 26, 2001 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla på min hemsida på mitt häftiga hål i toppen. + att jag har snidat till 2 hål på baksidan som också suger ut luft.

grin
Medlem
37234
July 26, 2001 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo Ice, jag kollade din sida..och insåg att jag skulle behöver en 'how-to' för att få ihop det så smile

Och förresten, fästa fläktgallret med samma skruvar som fläkten fästes med på andra sida nplåten, alltså...? Hmmm, muttrar i båda ändar då. Eller superlim smile
Men går det utan stort hål och galler? jag menar, med små hål, låter det inte mindre då ?

[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 19:58 ]

Sonic Wanderer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
37244
July 26, 2001 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Går går väl, men luftgenomströmningen blir sämre, och det resulterar i sämre kylning.

grin
Medlem
37252
July 26, 2001 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok..och fläktfilosofin följer värmens fysiska lagar antar jag, så ut uppe och in nere..
Hmm, men alltså, med skruvarna, ni menar (för att följa skruvens längd nerifrån och upp: ) mutter, fläkt, plåt, fläktgaller, mutter ?

Förresten, vad är lättaste sättet att göra ett cirkulärt hål i chassiplåten ? Ett stort fett borrhål och sedan en metallsåg ?

It is now time , to make it unclear
To write off lines, that don't make a sense

[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 21:10 ]

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
37257
July 26, 2001 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle gissa på att det låter mer med mindre hål... jag kör helt utan galler då galler gör att det låter mer...

^katten^
Kommer du hit ofta?
Medlem
37268
July 26, 2001 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-07-26 21:08, Grin wrote:
Ok..och fläktfilosofin följer värmens fysiska lagar antar jag, så ut uppe och in nere..
Hmm, men alltså, med skruvarna, ni menar (för att följa skruvens längd nerifrån och upp: ) mutter, fläkt, plåt, fläktgaller, mutter ?

Förresten, vad är lättaste sättet att göra ett cirkulärt hål i chassiplåten ? Ett stort fett borrhål och sedan en metallsåg ?

It is now time , to make it unclear
To write off lines, that don't make a sense

[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 21:10 ]

Jupp, utblås uppe..o genomgående skruv, du har helt rätt..

sen e det rätt svårt att borra ett stort hål.

Rita ut hur stort hål du vill ha..
borra massa små hål runt cirkeln, sedan såga eller klipp.

Alt 2. Fixa en Dremel Multi (eldrivet suvve verktyg)

grin
Medlem
37315
July 26, 2001 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipset Kosmos, och Jonaz; har jag inte galler kommer jag helt säkert stoppa in fingrarna eller nån penna eller vad som helst i fläkten..rätt van att lägga grejer på toppen smile

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 266
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL