July 21, 2001
Hej allehop. Det är så att jag har ett grått anonymt miditower, och med överklockad processor och grafikkort som jag planerar skaffa och ett rum som har en tendens att bli varmt på sommarn undrar jag vad som är viktigast för att hålla chassit någorlunda kylt? Det finns längst ner på frontsidan en plats för en chassifläkt, problemet är bara att det finns typ 3 små hål för fläkten att suga luft från (inget som jag och min borr inte kan fixa dock ) På baksidan finns egentligen ingen plats för en chassifläkt (kanske om det finns mindre modeller) . Ge tips om vad som är bra för kylning, och som helst inte innebär att datorn låter som ett rymdskepp i avtagning.
Good day
July 21, 2001
tack fö tipsen Kosmos, men jag ska bryta å bända själv
Iceman, du menar att jag ska kolla om det finns nåt ställe där en chassifläkt får plats på baksidan? Så det kan blåsa ut? När di säger suga ut tänker jag bara på en chassifläkt på utsidan av chassit..inte det du menade, kan jag tänka .
February 11, 2001
July 21, 2001
Hur ska man bära sig åt för att få fast en fläkt på undersidan av 'taket' ? Iofs..behöver väl inte vara så svårt ? Typ, borra ett par hål, sedan fästa fläkten på insidan med superlim eller nåt 😀
Eller rättare sagt, först borra fyra lagomstora hål för skruvar (för att fästa fläkten i), sedan hur många och hur stora hål för fläkten att kasta luft genom? (Jag antar att den ska spruta ut luft eftersom de nsitter i toppen) Om jag måste gör för stora/många hål lär jag ju nästa sätta ett galelr av nåt slag över det eller nåt...så man inte stoppar fingrarna i dem 😛
[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 18:31 ]
May 24, 2001
On 2001-07-26 18:04, Grin wrote:
Hur ska man bära sig åt för att få fast en fläkt på undersidan av 'taket' ? Iofs..behöver väl inte vara så svårt ? Typ, borra ett par hål, sedan fästa fläkten på insidan med superlim eller nåt 😀
Eller rättare sagt, först borra fyra lagomstora hål för skruvar (för att fästa fläkten i), sedan hur många och hur stora hål för fläkten att kasta luft genom? (Jag antar att den ska spruta ut luft eftersom de nsitter i toppen) Om jag måste gör för stora/många hål lär jag ju nästa sätta ett galelr av nåt slag över det eller nåt...så man inte stoppar fingrarna i dem 😛[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 18:31 ]
jag tror det här skulle funka...du gör ETT stort hål för fläkten + att du borrar för skruvarna, sedan inhandlar du fläktgaller(ett snyggt), sen skruvar du fast allti´hopa med 4 skruvar i de hål du borrat...enkelt o estetiskt 😀
April 1, 2001
Kolla på min hemsida på mitt häftiga hål i toppen. + att jag har snidat till 2 hål på baksidan som också suger ut luft.
July 21, 2001
Jo Ice, jag kollade din sida..och insåg att jag skulle behöver en 'how-to' för att få ihop det så
Och förresten, fästa fläktgallret med samma skruvar som fläkten fästes med på andra sida nplåten, alltså...? Hmmm, muttrar i båda ändar då. Eller superlim
Men går det utan stort hål och galler? jag menar, med små hål, låter det inte mindre då ?
[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 19:58 ]
July 21, 2001
Ok..och fläktfilosofin följer värmens fysiska lagar antar jag, så ut uppe och in nere..
Hmm, men alltså, med skruvarna, ni menar (för att följa skruvens längd nerifrån och upp: ) mutter, fläkt, plåt, fläktgaller, mutter ?
Förresten, vad är lättaste sättet att göra ett cirkulärt hål i chassiplåten ? Ett stort fett borrhål och sedan en metallsåg ?
It is now time , to make it unclear
To write off lines, that don't make a sense
[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 21:10 ]
May 24, 2001
On 2001-07-26 21:08, Grin wrote:
Ok..och fläktfilosofin följer värmens fysiska lagar antar jag, så ut uppe och in nere..
Hmm, men alltså, med skruvarna, ni menar (för att följa skruvens längd nerifrån och upp: ) mutter, fläkt, plåt, fläktgaller, mutter ?Förresten, vad är lättaste sättet att göra ett cirkulärt hål i chassiplåten ? Ett stort fett borrhål och sedan en metallsåg ?
It is now time , to make it unclear
To write off lines, that don't make a sense[ Detta Inlägg ändrades av: Grin den 2001-07-26 21:10 ]
Jupp, utblås uppe..o genomgående skruv, du har helt rätt..
sen e det rätt svårt att borra ett stort hål.
Rita ut hur stort hål du vill ha..
borra massa små hål runt cirkeln, sedan såga eller klipp.
Alt 2. Fixa en Dremel Multi (eldrivet suvve verktyg)
1 Guest(s)