Recension av Mirai DML-522W100 - 22 Widescreen|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Recension av Mirai DML-522W100 - 22 Widescreen
ElecTriX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 6, 2007 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Recension av Mirai DML-522W100 - 22" Widescreen

Min första recension på denna omtalade skärm som fått olika åsikter från person till person.
Vill även be om ursäkt för bildkvalitén då jag fick ta kort med mobiltelefonen.

Officiella pressbilden
[Image Can Not Be Found]

Från posten till lägenheten
[Image Can Not Be Found] Vid första blicken på lådan (som var väldigt nätt och tunn) och pga hur lätt den var tänkte jag direkt att det inte kan vara ett bra tecken
då man oftast får kvalité-känsla om det väger lite mer och tar lite mer plats.
Som exempel min föregående skärm "Viewsonic VX2025WM" som hade ett enormt paket med mycket frigolit och skärmen vägde en del
men det kändes verkligen att pengarna var väl lagda. I det här fallet däremot var inte storleken eller tyngden något som påverkade produkten.

Avplastad och inkopplad
[Image Can Not Be Found] Så fort jag ställt upp skärmen på skrivbordet (eller i mitt fall ovanpå mitt desktop-chassi) så fick
jag verkligen en liten positiv rysning av hur stilren skärmen var! Väldigt enkel design av silver/grått-skal
med några enkla knappar i nedre högra hörn. Inkopplingen var som vanligt en barnlek och att sätta fast stativet
på skärmen var helt enkelt att bara trycka fast den i skärmen. Stativet i detta fall är vad jag kallar budget då
man knappt kan pilla på skärmen utan att den börjar gunga lite lätt, vilket jag inte tycker om. En annan sak är att
man inte kan vrida på skärmen överhuvudtaget, utan att man måste vrida hela skärmen+stativ. Då den inte väger mycket är detta
ingen svårighet alls. Man kan heller inte böja den framåt så mycket vilket inte behövs om skärmen står i bordshöjd men man
kan böja den bakåt väldigt mycket och med lätthet.
Skärmen har dock VESA-skruvhål (100x100) vilket då gör det lätt att sätta fast skärmen på
ett väggfäste/bordfäste/takfäste eller bordstativ.

Högtalarna
Denna skärm har dolda högtalare och så som dem flesta skärmarna idag är högtalarna inte så speciellt bra, men det är ju inte därför
man köper denna skärm.. Högtalarna funkar bra till Windows-ljud osv. men inte för den kräsna musik-lyssnaren.

Vart tog den vägen?!
[Image Can Not Be Found] Jag har inte testat så värst många plattskärmar innan, men denna slår iallafall mitt rekord för tunnaste skärm!

Film
[Image Can Not Be Found] Bilden är tagen ur Matrix HDTV-1080i

Då det nästan är omöjligt att visa hur hd-kvalitén är pga bildkvalitén på korten så tänkte jag ändå visa
lite lätt hur det ser ut. Bilderna spelas upp i VLC och är beskärda till 16:10 för att få "fullscreen".
Kvalitén är väldigt bra dock syns backlight över och under om man kör widescreen med "blackbars".
Jag är inte så känslig mot detta och det är inget jag bryr mig om men det finns andra som gör det.

Spel
[Image Can Not Be Found] För att testa spel med denna skärm körde jag FEAR i native-upplösningen 1680x1050 vilket såg väldigt bra ut.
Ingen ghostning överhuvudtaget och allt flöt på otroligt bra. Än en gång lite backlight-ljus vid film-sekvenser där
blackbars kommer upp.

Kom än en gång ihåg att bilderna inte gör kvalitén rättvisa..

Bildkvalitén
Kontrasten, ljusstyrkan och färgerna på denna skärm är mycket, mycket bra. Kan vara lite känslig att ställa in.
Skärmen är lite känslig och vill att man ska sitta relativt rakt framför den och inte under/över för då blir skärmen lite mörkare över eller under.

Tillbehör
[Image Can Not Be Found] Skärmen skickas med 3.5mm ljud-kabel, VGA-kabel, DVI-kabel, cd-skiva och manual.
Jag blev förvånad att denna skärm skickades med DVI-kabel då rykten har gått att den ej gör det.
Tackar Mirai!

Slutsats
+ Ljusstyrkan, kontrasten och färgerna ser väldigt bra ut
+ Stilrenheten i designen
+ Tunn och lätt (perfekt för att dra med till LAN)
+ PRISET!

- Stativet känns lite för budget
- Högtalarna

Jag köpte denna skärmen hos dvdmannen.se
för 3148:- inkl. frakt och postförskotts-avgift.
Jag tyckte denna skärm var bättre än förväntat och
vill gärna se mer från Mirai i framtiden. wink

Har ni några frågor om skärmen utöver det jag skrivit är det bara att fråga på.
Hoppas denna recension hjälpte någon osäker skärm-köpare. 😀

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1108059
January 6, 2007 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Var köpte du den och hur mycket kostar den? 😛

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
1108068
January 6, 2007 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för recensionen! Kul att någon äntligen fått den och att du är nöjd. Du klarade dig undan döda pixlar då förstår jag. 🙂

I övr. samma fråga som Facka.

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

ElecTriX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
1108073
January 6, 2007 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har ändrat om recensionen och skrivit till den informationen vid slutet!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1108118
January 6, 2007 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice, må jag säga. Sen vill jag däremot göra en Delph1 och påpeka att det bara finns en tillverkare av 22"-paneler, så det sitter samma panel i alla 22"-skärmar, men det är ju inte samma skärmar för det. 🙂

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1108161
January 7, 2007 - 12:43 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en bra skärm 😉 TN-panel dock.

Och som mean machine säger så finns det bara en tillverkare av 22" så alla 22" har samma panel 🙂 DOCK så tror jag att det kommer släppas en ny panel nu snart från HP eller något har jag för mig. Eller var det samsung?

Hursomhelst det finns en 15 sidor lång tråd om just dessa 22" på sweclockers. Läs den om ni vill veta mer!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1108197
January 7, 2007 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

HP tillverkar inte paneler 😉

//Andreas

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1108203
January 7, 2007 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Såg ju bra ut 🙂
Kör med min Samsung 20" och den fungerar väldigt bra tycker jag. Behaglig bild.

Går det bara att se på HDTV med DVD filmer som är i den upplösningen eller hur fungerar det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL