December 2, 2001
Recension av Mirai DML-522W100 - 22" Widescreen
Min första recension på denna omtalade skärm som fått olika åsikter från person till person.
Vill även be om ursäkt för bildkvalitén då jag fick ta kort med mobiltelefonen.
Officiella pressbilden
[Image Can Not Be Found]
Från posten till lägenheten
[Image Can Not Be Found]
Vid första blicken på lådan (som var väldigt nätt och tunn) och pga hur lätt den var tänkte jag direkt att det inte kan vara ett bra tecken
då man oftast får kvalité-känsla om det väger lite mer och tar lite mer plats.
Som exempel min föregående skärm "Viewsonic VX2025WM" som hade ett enormt paket med mycket frigolit och skärmen vägde en del
men det kändes verkligen att pengarna var väl lagda. I det här fallet däremot var inte storleken eller tyngden något som påverkade produkten.
Avplastad och inkopplad
[Image Can Not Be Found]
Så fort jag ställt upp skärmen på skrivbordet (eller i mitt fall ovanpå mitt desktop-chassi) så fick
jag verkligen en liten positiv rysning av hur stilren skärmen var! Väldigt enkel design av silver/grått-skal
med några enkla knappar i nedre högra hörn. Inkopplingen var som vanligt en barnlek och att sätta fast stativet
på skärmen var helt enkelt att bara trycka fast den i skärmen. Stativet i detta fall är vad jag kallar budget då
man knappt kan pilla på skärmen utan att den börjar gunga lite lätt, vilket jag inte tycker om. En annan sak är att
man inte kan vrida på skärmen överhuvudtaget, utan att man måste vrida hela skärmen+stativ. Då den inte väger mycket är detta
ingen svårighet alls. Man kan heller inte böja den framåt så mycket vilket inte behövs om skärmen står i bordshöjd men man
kan böja den bakåt väldigt mycket och med lätthet.
Skärmen har dock VESA-skruvhål (100x100) vilket då gör det lätt att sätta fast skärmen på
ett väggfäste/bordfäste/takfäste eller bordstativ.
Högtalarna
Denna skärm har dolda högtalare och så som dem flesta skärmarna idag är högtalarna inte så speciellt bra, men det är ju inte därför
man köper denna skärm.. Högtalarna funkar bra till Windows-ljud osv. men inte för den kräsna musik-lyssnaren.
Vart tog den vägen?!
[Image Can Not Be Found]
Jag har inte testat så värst många plattskärmar innan, men denna slår iallafall mitt rekord för tunnaste skärm!
Film
[Image Can Not Be Found]
Bilden är tagen ur Matrix HDTV-1080i
Då det nästan är omöjligt att visa hur hd-kvalitén är pga bildkvalitén på korten så tänkte jag ändå visa
lite lätt hur det ser ut. Bilderna spelas upp i VLC och är beskärda till 16:10 för att få "fullscreen".
Kvalitén är väldigt bra dock syns backlight över och under om man kör widescreen med "blackbars".
Jag är inte så känslig mot detta och det är inget jag bryr mig om men det finns andra som gör det.
Spel
[Image Can Not Be Found]
För att testa spel med denna skärm körde jag FEAR i native-upplösningen 1680x1050 vilket såg väldigt bra ut.
Ingen ghostning överhuvudtaget och allt flöt på otroligt bra. Än en gång lite backlight-ljus vid film-sekvenser där
blackbars kommer upp.
Kom än en gång ihåg att bilderna inte gör kvalitén rättvisa..
Bildkvalitén
Kontrasten, ljusstyrkan och färgerna på denna skärm är mycket, mycket bra. Kan vara lite känslig att ställa in.
Skärmen är lite känslig och vill att man ska sitta relativt rakt framför den och inte under/över för då blir skärmen lite mörkare över eller under.
Tillbehör
[Image Can Not Be Found]
Skärmen skickas med 3.5mm ljud-kabel, VGA-kabel, DVI-kabel, cd-skiva och manual.
Jag blev förvånad att denna skärm skickades med DVI-kabel då rykten har gått att den ej gör det.
Tackar Mirai!
Slutsats
+ Ljusstyrkan, kontrasten och färgerna ser väldigt bra ut
+ Stilrenheten i designen
+ Tunn och lätt (perfekt för att dra med till LAN)
+ PRISET!
- Stativet känns lite för budget
- Högtalarna
Jag köpte denna skärmen hos dvdmannen.se
för 3148:- inkl. frakt och postförskotts-avgift.
Jag tyckte denna skärm var bättre än förväntat och
vill gärna se mer från Mirai i framtiden.
Har ni några frågor om skärmen utöver det jag skrivit är det bara att fråga på.
Hoppas denna recension hjälpte någon osäker skärm-köpare. 😀
July 18, 2003
Det är en bra skärm 😉 TN-panel dock.
Och som mean machine säger så finns det bara en tillverkare av 22" så alla 22" har samma panel 🙂 DOCK så tror jag att det kommer släppas en ny panel nu snart från HP eller något har jag för mig. Eller var det samsung?
Hursomhelst det finns en 15 sidor lång tråd om just dessa 22" på sweclockers. Läs den om ni vill veta mer!
1 Guest(s)