March 4, 2002
Efter att ha laddat hem programmet "DTemp" så fick jag veta att mina två IBM hårddiskar (120 resp. 60GXP) ligger runt 50 grader. Detta var en kritisk temperatur enligt programmet, så jag undrar vad ni andra har?
Vilken metod är bäst att göra för att kyla ner skiten? Man är ju inte alltför glad att höra från folk i forumet att så många av IBM:s hårddiskar går sönder efter ett par månader....och sedan själv får reda på att man har för varma hårddiskar i sin burk... 🙁
Något måste göras snarast antar jag...
Är chassifläkt den bästa lösningen?
Tacksam för svar!
March 4, 2002
Programmet finns att ladda hem här: http://www.private.peterlink.r...../tochinov/
Jag kan tyvärr inte få mer "space" mellan hårddiskarna eftersom jag inte kan flytta isär dem mer. Jag har två HD:n och en diskdrive som ligger imellan de två HD:na. (typ som en hamburgare)
December 23, 2000
coolt program
datorn varit på hela natten och laddat lite
c: gxp60=49 °C
gxp60som var avstängd(viloläge)=35°C
seagate barra III=42°
allt över 40 verkar vara kritiskt enligt progget men det kan man ju ändra, frågan är bara vad är kritiskt jusst för våra typer av diskar.
har haft ena ibm i snart ett år så här varm den andra levde inte lika länge, dog efter 1månad
Iceman: den visar temp för alla tre för mig
[ Detta Inlägg ändrades av: WzuP den 2002-07-13 12:20 ]
February 11, 2002
med öppen låda o utan fläktar så skall tempen på ibm vara 47, på nästan alla andra skall det tydligen vara runt 45... dock så är detta lite högt, speciellt på ibm:arna som e lite känsligare. Kylning är i övrigt alltid att rekommendera, dock inte under 20 grader som arbetstemp...
2 Guest(s)