October 3, 2005
Som lekman blir jag inte klok på det här med upplösning och vilket skrivbordsutrymme man kan vänta vid olika val av tft och lcd skärmstorlekar.
Konkret behöver jag ett bredare skrivbordsutrymme för redigering av ljudfiler, men vill inte använda två skärmar för skarven. Idag använder jag en 19" skärm med DVI och 1280/1024 i upplösning. Eftersom jag, och de flesta med mig tror jag, inte har råd med Macs nya 30" wsxga någonting för 30loppor så sneglar man lite på widescreen lcd-tv med DVI-ingång.
Exempelvis kan man välja en 26" med 1280/768 men vad innebär det? DEn horisontella upplösningen är densamma som som på 19"monitorn, den vertikala tom lägre. Får jag då "samma" bild som på monitorn, dock uppförstorad och något hoptryckt på höjden ELLER får jag ett bredare skrivbordsutrymme med något sämre upplösning.
En 32" med DVI påstås ha 1366/768, dvs samma upplösning på höjden som 26" men lite bättre på bredden. Borde inte upplösningen följa widescreenformatet och därmed vara proportionellt mot 26tummarn?
Behöver lite hjälp här för jag blir bara förvirrad när jag försöker tänka logiskt. Har inte lust att slänga ut tio tusen på en större skärm om allting bara blir utdraget på höjd och ledd.
March 10, 2003
Du kan skaffa en 20" LCD som klarar 1600x1200 i upplösning annars.
http://www.dabus.se/?375070 kanske är lite dyr. Men är bara ett exempel.
Har en sådan själv och är väldans nöjd med bilden iaf.
TFT/LCD tillverkas oftats för att visa en viss upplösning. T.ex. 1280x1024 som din monitor klarar.
Jag har för mig jag sett 19" TFT som klarar mer än 1280x1024 med.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
October 3, 2005
Ctrl wrote: Du kan skaffa en 20" LCD som klarar 1600x1200 i upplösning annars.
Ja, det har du rätt i. Något småttigt kanske men man kan ju alltid fästa den på en ledad monitorarm och på så sätt få en "närbild" vid behov.
Är alltså upplösningen det enda som påverkar skrivbordsutrymmet i windows? Och ger widescreen inte bredare skrivbordsyta även då förhållandet i bildstorlekens bredd/höjd ändras?
Om jag har förstått saken rätt så när en LCDTV ger 1280/768 och en annan 1366/768 (båda lika tumstorlek) så beror detta på att den sistnämnda har en tätare pixeluppsättning och på så sätt kan visa "mer information", i mitt fall bredare skrivbordsutrymme. Hur stora skärmarna är spelar ingen roll, annat än att bilden "töjs ut" och blir större.
Tacksam för all hjälp att reda ut detta! 😀
Mvh
March 10, 2003
Titta då efter en Widescreen TFT. Eftersom TFT tillverkas efter pixeldjupet.
dvs min monitor har 1600 leds horizontalt & 1200 Vertikalt.
Är inte så småttigt som man tror på en 20" tft. Ganska lagom faktiskt.
Detta är widescreenmodellen av den jag har http://www.dabus.se/?375070 .
Denna kör 1920x1200 då den är bredare. Men den är förbannat dyr *tycka*
Klarar man sig inte med 1600x1200 är det nog bättre att köra 2st 19" tft med smala kanter.
på så sätt får man 2560(2x1280)x1024 pixlar. Det borde räcka annars.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)