Relativt billigt ljudkort med digital utgång|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Relativt billigt ljudkort med digital utgång
Xydorx
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 24, 2002 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, rubriken säger väl det mesta. Letar efter ganska billigt ljudkort med digitala utgångar. Eller är det värt att satsa på en av de dyrare versionerna av Soundblaster Audigy??

[ Detta Inlägg ändrades av: Xydorx den 2002-05-31 11:45 ]

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
172235
May 24, 2002 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Oftast är det värt att lägga lite pengar på de lite dyrare korten. Bättre kvalitet och ljud. Själv kör jag med det "gamla" SoundBlaster Live Platinum. Den har ju en LiveDrive som man sätter i en 5,25" plats i fronten. Där sitter mina digital in/utgångar, både coax och optisk. Har kopplat coax ut till min stationära minidisc som sedan är kopplad analogt till min riktigt gamla stereo. Funkar utmärkt. Har även en kabel dragen till min stereo i vardagsrummet och då kör jag digitalt hela vägen eftersom den stereon har några digitala ingångar. Det är en surround reciver som stödjer allehanda digitala standarder. Perfekt att ha när man har party. Har massor av Mp3 i datorn. Det är bara att välja de skivor man vill ha i Winamp och sedan låta det gå. De flesta av mina polare vågar inte röra mina dator. Den är stor och en massa kablar hänger ut och jag har en massa specialsaker kopplat till den. De tror att den exploderar om man rör den. Tur det, slipper bråk om vad som ska spelas när man har fest.

Xydorx
Medlem
172245
May 24, 2002 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med ett vanligt Live-kort nu...Value tror jag varianten heter. Det kortet har ju fungerat alldeles utmärkt, ändå tills det har börjat glappa nu. Vet du om det finns några som säljer Platinum-versionen av gamla Live än? För den är väl något billigare än det nya Audigy med en såndär 5,25"-historia?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
172250
May 24, 2002 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har kollat runt lite på diverse butiker och det verkar vara svårt att få tag på ett SB Live Platinum (gamla versionen som jag har). De flesta verkar ha tagit bort det kortet ur sitt sortiment och satsat på Audigy istället. Jag får hålla hårt i mitt (mina) kort.

Xydorx
Medlem
172436
May 25, 2002 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollade lite på Hercules Game Theater XP. Det kanske kunde vara ett bra alternativ till ett Audigy. Verkar ju finnas en del utgångar på det. Den har alla anslutningar på en extern enhet, men den går nog inte trycka in i en 5,25-plats. Kanske lite störande när man ska på LAN, men det skulle nog få gå.

=JoNaZ=
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1010
172611
May 26, 2002 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

herkules gamesurround fortissmo II... jag har själv ett sånt <-- mycket ljud för pengarna

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 356
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL