Rent hypotetiskt|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Rent hypotetiskt
Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 16, 2005 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hej.
Tänkte bara skriva en sak här och se vad ni svarar.

En polare kommer fram till mig en dag och frågar "Henke, kan du smeta på ny kylpasta på min prolle, jag varken vill eller vågar göra detta själv för jag tror att jag kan råka förstöra något." Ok, säger jag och så sätter jag igång med smetandet. Jag upplyser honom också om att det är helt onödigt att göra det om hans dator redan fungerar, men han envisas, så jag gör det ändå.

Hans processor var för övrigt en AMD Athlon XP2400+ Socket A.

Efter påsmetandet av kylpastan (som inte hamnat någon annanstans än på den lilla fyrkantiga svarta kärnan i mitten) så testar vi datorn igen. Inte mycket händer. Datorn går igång, fläktarna snurrar osv. Men ingen bild kommer fram på skärmen (som för övringt fungerar helt perfekt med hans andra dator). Så vi testar en annan skärm, fortfarande ingen bild.

Shit tänker vi, något kanske har pajjat.

I vilket fall. Jag hinner inte göra mer, för jag måste hem och käka. Så jag går hem, det går några dagar. Plötsligt säger polaren till mig på msn att han har lämnat in den på JME och att de har sagt att processorn blev överhettad och "brann upp". Polaren säger också att anledningen till den här överhettningen var att jag satte kylflänsen 180grader fel. Jag blir ganska så förvånad och frågar honom hur sjutton den kan ha brunnit upp om jag bara vred kylflänsen ett halt varv, den har ju fortfarande kontakt, sålänge jag inte lyfter upp den från moderkortet eller? (jag kontrollerade innan datorstarten att kylaren satt hårt åt, det gjorde den!)

Så nu har polaren fått nya grejor istoppade i servern. Fast han vill att jag ska betala "reparationen" plus isättandet av de nya sakerna. Den summan är 500kr. Tycker ni att jag ska betala?

Annan nyttig info om detta:
1. Vi testade aldrig datorn innan jag smetade på ny smet.
2. Det berodde inte på grafikkortet, för han hade testat ett eller två andra säger han.
3. Moderkortet var antingen ett Asus A7S8X-MX, eller ett Asus A7N8X-VM.

//Henke

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
964186
October 16, 2005 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

haha en klassiker, polare frågar om man kan göra nått o man inte vill riktigt.. men gör det endå!

han vet väl riskerna. och om ni inte testade datorn innan ni monterade om sakerna så skulle inte jag ge han något, för man vet jue alldrig kanske inte funkade innan häller?

sen va var det för cpu kylare på?

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
964188
October 16, 2005 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det var klumpigt, men han bad ju faktiskt dig om tjänsten, så jag tycker du inte skall betala något. 😛

Det där med fläkten, det är ju så att där är en avfasning på sockeln, som skall passa med avfasningen på prollefläkten, vänder man fel så blir där bara kontakt på sidan av kärnan, sedan tar det inte lång stund innan prollan går åt h....te 😛

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
964192
October 16, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Jag tycker att det var klumpigt, men han bad ju faktiskt dig om tjänsten, så jag tycker du inte skall betala något. 😛

Det där med fläkten, det är ju så att där är en avfasning på sockeln, som skall passa med avfasningen på prollefläkten, vänder man fel så blir där bara kontakt på sidan av kärnan, sedan tar det inte lång stund innan prollan går åt h....te 😛

Men det luktade ingenting under de sekunderna vi testade datorn.

EliXyR wrote:
sen va var det för cpu kylare på?

Den BOXade, hurså?

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
964205
October 16, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

testade du datorn innan du tog bort flänsen första gången? det kan vara så att han försöker dra en fuling på dig, att han hade sönder den, men vill inte betala själv

Jalle64
Member
Medlem
964207
October 16, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Den behöver inte lukta för att den skall gå i sönder, min svåger gjorde en annan tabbe med samma resultat, han skulle "testa " att starta utan prollefläkt, hade igång maskinen circa 5 -10 sekunder, brände prollen wink Så det gör han aldrig om, men det luktade inte bränt då heller 😛 😕

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
964213
October 16, 2005 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Den behöver inte lukta för att den skall gå i sönder, min svåger gjorde en annan tabbe med samma resultat, han skulle "testa " att starta utan prollefläkt, hade igång maskinen circa 5 -10 sekunder, brände prollen wink Så det gör han aldrig om, men det luktade inte bränt då heller 😛 😕

Hahahaha! Men shit asså. Vill ju verkligen inte bli ovänns med honom över "lite" pengar. Fast det är ju inte så att hans familj är fattig iheller precis. Undrar verkligen vad jag ska göra 😕

Xenomorphed wrote: testade du datorn innan du tog bort flänsen första gången? det kan vara så att han försöker dra en fuling på dig, att han hade sönder den, men vill inte betala själv

Korkad han är i så fall. Jag ska tydligen bara betala "reparationerna" Inte de nya delarna :p

Jalle64
Member
Medlem
964222
October 16, 2005 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är risker man får ta, om man ber en polare göra jobbet och inte vågar själv, han får väl skaffa drulleförsäkring eller nåt wink :bgrin:

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
964239
October 16, 2005 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Jag tycker det är risker man får ta, om man ber en polare göra jobbet och inte vågar själv, han får väl skaffa drulleförsäkring eller nåt wink :bgrin:

Så du säger att ja e drulle? :p hahahaha. Nejdu. Allt funkar perfekt hos mig iaf wink

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
964242
October 16, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote:

Jag krossade en processorkärna på det viset, fast det roliga är att datorn funkade perfekt typ 3-6 månder innan den gick sönder.

Black_light

Det hela är inte ditt fel, men ditt fel ändå.

KRISTOFFER_3
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 290
964266
October 16, 2005 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Isåfall ska du väl betala den nya processorn också?

Märkligt tycker jag...

Jag skulle inte betala en krona.

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
964295
October 16, 2005 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Han kunde ju frågat dig så hade han sluppit lämna in den för dyra pengar om den nu inte fungerade. Jag menar gur lång tid tar det att testa att prollen har gått hädan? Bara att känna om kylflänsen blir varm elelr prova med annan elelr den förstörda i en annnan dator ju. Du kan ju säga att du ska ha 500 i konult kostnader för att du satte på ny kylpasta med ju wink ..

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
964431
October 16, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, det här är nog mera en fråga för relationsakuten än en ren teknisk fråga.

Säg att din kompis ber dig tvätta en jacka, för han har hört du vet hur man tvättar jackor. Du skiter i ta reda på hur den ska tvättas, stoppar in den och kör den i 90 grader med resultat den blir totalförstörd.

Å ena sidan tycker jag inte att kompisen din har "rätt" kräva dig på pengar.

Å andra sidan tycker jag du borde känna dig lite "skyldig". Det är lite halvklantigt.

Å tredje sidan så var det en tjänst du gjorde utan pengar, om det varit så du tagit betalt för det hade det varit en annan sak.

Å fjärde sidan borde kanske inte börjat smeta pasta om du kände dig osäker eller sagt till honom "don't touch a running system" eller liknande.

Hmm, jag skulle nog inte heller betala. Skulle inte kännas som det är mitt ansvar. Kanske skulle jag betala en slant, men inte i det läget att han mer eller mindre "krävt" pengar av mig. Jag skulle kanske bjuda på middag/tårta/bio/öl som plåster på såren eller nåt sånt... acceterar han inte det så fuck him (inte bokstavligt!)

eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 411
964457
October 16, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

om någon ber dig försöka så finns det ju risk att det kan gå åt helvete och det är ju hans pryl och du gjorde ju inte sönder den med flit.. så din polare kan dra åt helvete om han vill ha pengar av dig..

Nattmannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
964633
October 16, 2005 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Han lämnade ju in den på ett datorföretag innan du fått chansen att testa vidare....

Han tog själv beslutet att lämna in den.. Om ni tillsammans hade upptäckt att processorn var bränd så hade ni kunnat göra upp om det..
Men när han lämnade in den själv så tycker jag han får betala själv också!

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
964732
October 17, 2005 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

du ska ju absolut inte betala en krona. dessutom så kostar väl en sån där processor bara <300kr (ska sälja min för 200kr om någon månad) min kussin spräckte GPUn på farsans grafikkort, det var inget mer än att beklaga det som ahr hänt, det sker ju på egen risk

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
964739
October 17, 2005 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Klassikern med att lyckas montera på kylaren 180grader. Fy fan. Det var så jag sabbade min första CPU 😀 Vilka minnen.

Duron 800Mhz och en thermaltake supermini orb. Den startade aldrig mer, moderkortet kastande in handduken i samma veva tror jag.

Hur som helst. Moralen säger ju att du ska stå för något av det 🙂 Men jag förstår inte hur du lyckades montera boxkylaren på fel håll 😛 Måste gratulera dig på den punkten 🙂

Kärnorna kan vara så känsliga.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
964740
October 17, 2005 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

jag tror att jag har monterat kylaren fel 2 gånger. det var innan jag änns visste att dom skulle vara åt ett visst håll.
men det har gått bra båda gångerna, för att dom var så sumetriska så att inget hände, (TT silent viking och Arctic Cooling något)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
964755
October 17, 2005 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Klantigt gjort av dej, men om du inte har ett företag eller på annat sätt tagit betalt för jobbet ska killen inte ha en spänn..Datorn fungerade ju före mixtret, och du upplyste ju även om onödigheten i åtgärden..
Han får helt enkelt betrakta förlusten som en läropeng och anlita en person med mer kompetens nästa gång..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 181
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL