May 1, 2005
Hej.
Tänkte bara skriva en sak här och se vad ni svarar.
En polare kommer fram till mig en dag och frågar "Henke, kan du smeta på ny kylpasta på min prolle, jag varken vill eller vågar göra detta själv för jag tror att jag kan råka förstöra något." Ok, säger jag och så sätter jag igång med smetandet. Jag upplyser honom också om att det är helt onödigt att göra det om hans dator redan fungerar, men han envisas, så jag gör det ändå.
Hans processor var för övrigt en AMD Athlon XP2400+ Socket A.
Efter påsmetandet av kylpastan (som inte hamnat någon annanstans än på den lilla fyrkantiga svarta kärnan i mitten) så testar vi datorn igen. Inte mycket händer. Datorn går igång, fläktarna snurrar osv. Men ingen bild kommer fram på skärmen (som för övringt fungerar helt perfekt med hans andra dator). Så vi testar en annan skärm, fortfarande ingen bild.
Shit tänker vi, något kanske har pajjat.
I vilket fall. Jag hinner inte göra mer, för jag måste hem och käka. Så jag går hem, det går några dagar. Plötsligt säger polaren till mig på msn att han har lämnat in den på JME och att de har sagt att processorn blev överhettad och "brann upp". Polaren säger också att anledningen till den här överhettningen var att jag satte kylflänsen 180grader fel. Jag blir ganska så förvånad och frågar honom hur sjutton den kan ha brunnit upp om jag bara vred kylflänsen ett halt varv, den har ju fortfarande kontakt, sålänge jag inte lyfter upp den från moderkortet eller? (jag kontrollerade innan datorstarten att kylaren satt hårt åt, det gjorde den!)
Så nu har polaren fått nya grejor istoppade i servern. Fast han vill att jag ska betala "reparationen" plus isättandet av de nya sakerna. Den summan är 500kr. Tycker ni att jag ska betala?
Annan nyttig info om detta:
1. Vi testade aldrig datorn innan jag smetade på ny smet.
2. Det berodde inte på grafikkortet, för han hade testat ett eller två andra säger han.
3. Moderkortet var antingen ett Asus A7S8X-MX, eller ett Asus A7N8X-VM.
//Henke
May 5, 2004
haha en klassiker, polare frågar om man kan göra nått o man inte vill riktigt.. men gör det endå!
han vet väl riskerna. och om ni inte testade datorn innan ni monterade om sakerna så skulle inte jag ge han något, för man vet jue alldrig kanske inte funkade innan häller?
sen va var det för cpu kylare på?
April 13, 2004
Jag tycker att det var klumpigt, men han bad ju faktiskt dig om tjänsten, så jag tycker du inte skall betala något. 😛
Det där med fläkten, det är ju så att där är en avfasning på sockeln, som skall passa med avfasningen på prollefläkten, vänder man fel så blir där bara kontakt på sidan av kärnan, sedan tar det inte lång stund innan prollan går åt h....te 😛
May 1, 2005
Jalle64 wrote: Jag tycker att det var klumpigt, men han bad ju faktiskt dig om tjänsten, så jag tycker du inte skall betala något. 😛
Det där med fläkten, det är ju så att där är en avfasning på sockeln, som skall passa med avfasningen på prollefläkten, vänder man fel så blir där bara kontakt på sidan av kärnan, sedan tar det inte lång stund innan prollan går åt h....te 😛
Men det luktade ingenting under de sekunderna vi testade datorn.
EliXyR wrote:
sen va var det för cpu kylare på?
Den BOXade, hurså?
April 13, 2004
Den behöver inte lukta för att den skall gå i sönder, min svåger gjorde en annan tabbe med samma resultat, han skulle "testa " att starta utan prollefläkt, hade igång maskinen circa 5 -10 sekunder, brände prollen Så det gör han aldrig om, men det luktade inte bränt då heller 😛 😕
May 1, 2005
Jalle64 wrote: Den behöver inte lukta för att den skall gå i sönder, min svåger gjorde en annan tabbe med samma resultat, han skulle "testa " att starta utan prollefläkt, hade igång maskinen circa 5 -10 sekunder, brände prollen Så det gör han aldrig om, men det luktade inte bränt då heller 😛 😕
Hahahaha! Men shit asså. Vill ju verkligen inte bli ovänns med honom över "lite" pengar. Fast det är ju inte så att hans familj är fattig iheller precis. Undrar verkligen vad jag ska göra 😕
Xenomorphed wrote: testade du datorn innan du tog bort flänsen första gången? det kan vara så att han försöker dra en fuling på dig, att han hade sönder den, men vill inte betala själv
Korkad han är i så fall. Jag ska tydligen bara betala "reparationerna" Inte de nya delarna :p
October 22, 2002
Jalle64 wrote:
Jag krossade en processorkärna på det viset, fast det roliga är att datorn funkade perfekt typ 3-6 månder innan den gick sönder.
Black_light
Det hela är inte ditt fel, men ditt fel ändå.
January 8, 2003
Han kunde ju frågat dig så hade han sluppit lämna in den för dyra pengar om den nu inte fungerade. Jag menar gur lång tid tar det att testa att prollen har gått hädan? Bara att känna om kylflänsen blir varm elelr prova med annan elelr den förstörda i en annnan dator ju. Du kan ju säga att du ska ha 500 i konult kostnader för att du satte på ny kylpasta med ju ..
August 7, 2003
Tja, det här är nog mera en fråga för relationsakuten än en ren teknisk fråga.
Säg att din kompis ber dig tvätta en jacka, för han har hört du vet hur man tvättar jackor. Du skiter i ta reda på hur den ska tvättas, stoppar in den och kör den i 90 grader med resultat den blir totalförstörd.
Å ena sidan tycker jag inte att kompisen din har "rätt" kräva dig på pengar.
Å andra sidan tycker jag du borde känna dig lite "skyldig". Det är lite halvklantigt.
Å tredje sidan så var det en tjänst du gjorde utan pengar, om det varit så du tagit betalt för det hade det varit en annan sak.
Å fjärde sidan borde kanske inte börjat smeta pasta om du kände dig osäker eller sagt till honom "don't touch a running system" eller liknande.
Hmm, jag skulle nog inte heller betala. Skulle inte kännas som det är mitt ansvar. Kanske skulle jag betala en slant, men inte i det läget att han mer eller mindre "krävt" pengar av mig. Jag skulle kanske bjuda på middag/tårta/bio/öl som plåster på såren eller nåt sånt... acceterar han inte det så fuck him (inte bokstavligt!)
October 6, 2002
Han lämnade ju in den på ett datorföretag innan du fått chansen att testa vidare....
Han tog själv beslutet att lämna in den.. Om ni tillsammans hade upptäckt att processorn var bränd så hade ni kunnat göra upp om det..
Men när han lämnade in den själv så tycker jag han får betala själv också!
February 3, 2003
Klassikern med att lyckas montera på kylaren 180grader. Fy fan. Det var så jag sabbade min första CPU 😀 Vilka minnen.
Duron 800Mhz och en thermaltake supermini orb. Den startade aldrig mer, moderkortet kastande in handduken i samma veva tror jag.
Hur som helst. Moralen säger ju att du ska stå för något av det 🙂 Men jag förstår inte hur du lyckades montera boxkylaren på fel håll 😛 Måste gratulera dig på den punkten 🙂
Kärnorna kan vara så känsliga.
Klantigt gjort av dej, men om du inte har ett företag eller på annat sätt tagit betalt för jobbet ska killen inte ha en spänn..Datorn fungerade ju före mixtret, och du upplyste ju även om onödigheten i åtgärden..
Han får helt enkelt betrakta förlusten som en läropeng och anlita en person med mer kompetens nästa gång..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)