March 15, 2002
Har precis fått tillbaka en gammal burk med ett DFI LANParty nF4 SLI-DR och en Athlon 64 FX-55 som jag sålde till min farbror för ca 8 år sedan då jag uppgraderade. Nu hade han tänkt slänga den vilket jag tyckte var synd då jag betalade bra med pengar för den för drygt 10 år sedan. Det var inte bara processorn och moderkortet som var påkostade utan den har även ett Cooler Master aluminiumchassi, lite dyrare Antec Nätaggregat och ett Radeon X850 XT Platinum Edition grafikkort.
Vet inte riktigt vad jag ska ha den till men det vore kul att kunna köra Windows 7 på den problemfritt till en början. Har en hyfsat snabb SSD liggandes som jag tänkte sätta in i den. Dock så sitter det bara 1GB internminne i den. Jag har något svagt minne av att man inte bör köra med fler än 2 st minnesmoduler till en Athlon 64 på grund av begränsningar i minneskontrollern, man får helt enkelt sämre prestanda. Någon som kan bekräfta detta?
Vill även minnas att Athlon och Athlon 64 vann mycket prestanda på om man körde med låg latency på minnet. Var det inte moduler med BH-5 minneskretsar som presterade bäst på den tiden?
1 Guest(s)