Retrovärstning DFI LANParty nF4 SLI-DR och Athlon 64 FX-55 | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Retrovärstning DFI LANParty nF4 SLI-DR och Athlon 64 FX-55
This topic is locked
MoNsTeR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
mars 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 17, 2016 - 1:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Har precis fått tillbaka en gammal burk med ett DFI LANParty nF4 SLI-DR och en Athlon 64 FX-55 som jag sålde till min farbror för ca 8 år sedan då jag uppgraderade. Nu hade han tänkt slänga den vilket jag tyckte var synd då jag betalade bra med pengar för den för drygt 10 år sedan. Det var inte bara processorn och moderkortet som var påkostade utan den har även ett Cooler Master aluminiumchassi, lite dyrare Antec Nätaggregat och ett Radeon X850 XT Platinum Edition grafikkort.

Vet inte riktigt vad jag ska ha den till men det vore kul att kunna köra Windows 7 på den problemfritt till en början. Har en hyfsat snabb SSD liggandes som jag tänkte sätta in i den. Dock så sitter det bara 1GB internminne i den. Jag har något svagt minne av att man inte bör köra med fler än 2 st minnesmoduler till en Athlon 64 på grund av begränsningar i minneskontrollern, man får helt enkelt sämre prestanda. Någon som kan bekräfta detta?

Vill även minnas att Athlon och Athlon 64 vann mycket prestanda på om man körde med låg latency på minnet. Var det inte moduler med BH-5 minneskretsar som presterade bäst på den tiden?

Image Enlarger


Image Enlarger
Avatar
EliXyR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
maj 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1298460
januari 17, 2016 - 2:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Fan så nice 😀

Caesar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
Member Since:
september 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1298471
januari 20, 2016 - 12:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Ah, brings back memories 😀

Mitt Lanparty nF4 hade en fin gammal Opteron som gick som tåget tills jag monterade ett vattenblock lite snett utan heatspreadern. Efter det fick jag ge den lite extra spänning för att den skulle gå stabilt 😛

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
378 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL