January 17, 2006
Jag är ute efter ett riktigt bra ljudkort till datorn.
Jag spelar mest musik (2-kanaler) från datorn till stereon så vill jag ha ett ljudkort som kan matcha min stereo hyffsat iaf.
Nypriset på stereon ligger på nästan 100 000kr så jag vill inte ha något bra gamer-kort.
Vars kan man köpa och vilka rekommenderar ni?
MVH Mikael
April 13, 2004
Läste du på förstasidan?
https://www.nordichardware.se/.....61135.html
April 10, 2003
Kortet Jalle rekomendera verkar vara väl motaget av HiFi folk då det har förbättrat många delar ljudmässigt mot vanliga X-fi kortet.
I princip är det bara sämre i spel. 😉
Men jag måste fråga vad det är för system du sitter på och om du har några bilder upplagda på Minhembio?
January 17, 2006
minhembio: http://www.minhembio.com/oLjudet
Har cd'n till salu, då jag aldrig spelar på den. Börjat med Vinyl (köpt en REGA P3a) istället... Ska köpa ljudkort då jag sålt den.
Jag har tänkt mig något kort i prisklass upp till 10kkr.
har hört att externa ljudkort är bäst, stämmer det?
speciellt usb-ljudkort ska va bra...???
January 17, 2006
Tack!
Det är just det där med störningar från de övriga komponterna och att det är "skitig ström" i datorn vilket leder till sämre ljud.
Jag har ingen erfarenhet av ljudkort så jag vet inte...
men jag tycker ändå att digitalagrejer inte är lika känsla av dålig ström som analoga (speciellt rör-prylar)...
June 8, 2001
Jag skulle köra med ljudkort som kör bitperfect stream vidare till en extern dac. Jag tror inte något ljudkort inne i datorn matchar t.ex. Benchmark DAC1. Skulle helst koppla optiskt så att elektriska störningar inte skickas mellan apparaterna i onödan, och speciellt inte från en källa som datorn som är full av all sorts störningar.
April 13, 2004
Vad lyssnar du på då, är det bara vinyl så kommer du att bli besviken på ljudet i datorn, lossless är väl hyffsat, men som allt annat så är det ju källan som sätter gränserna 😛
Jag tror inte du blir missnöjd med det nya kortet jag skrev om, inte så jättedyrt heller om jag förstått det rätt 😛
January 17, 2006
Jag ha börjat spela vinyl pga ljudet och att det är roligare än cd. Jag spelar mesta dels upp musik fån datorn pga att jag bara slölyssnar till musiken när jag sitter vid datorn.
Men jag vill kunna lyssna på musik från datorn med ett bra ljud också, just därför är jag ute efter något som fixar bättre ljud från datorn...
Funderar på att köpa en Squeezebox, men då får jag inget ljud från film och spel. Men spelljud är jag inte så intresserad av, funkar det jag har... men skulle vilja ha bättre filmljud också. Men man kan ju inte få allt 🙁
ska fara in till 4sound i luleå och prata med dem, de kanske har ngt förslag...
tack för svaren, jag är jätte-tacksam för dem!
June 8, 2001
Det är inget fel i cd-formatet i sig.
Att vinyl ofta låter bättre kan vara att man gillar det extra skräp som vinylen lägger till signalen och kanske får låta det mer varmare, det är inte lika neutralt... men men, en stor anledning till att cd mediet ofta låter bättre är för att cd får en annan master där man normaliserar ljudet så att det låter högt hela tiden så att dynamiken försvinner, det är inte längre lika bra som originalet, kontraster mellan det låga och höga försvinner och dessutom så får man ofta extra distorsion i signalen när man gör använder så kallad loudnessrace/wars.
Finns en informativ tråd att läsa på minhembio forumet om just detta.
January 17, 2006
hehe, tv:n är under all kritik! men det är därför jag sällan ser på tv. Kollar enbart på Scrubs på tv, film kollar jag en del på men känns som inte tillräckligt för att köpa ny tv.
Visst inte är det något fel på cd-formatet, men det känns inte alls lika roligt och bra som vinyl. Jag läser till Ljuddesigner så jag har haft en del kurser om de olika ljudformaten 😉
1 Guest(s)