December 6, 2001
Har en S/PDIF utgång från ljudkortet och en ingång i förstärkaren, denna har jag börjat använda nu då det känns smidigare och skall förhöja ljudkvaliten.
Men kör för tillfället med vanliga RCA kablar (Röd-VIT). Och detta fungerar, men undrar hur ljudkvaliten förändras? Normalt kör man ju bara en kanal per RCA kabel, men nu kör jag 5 (4.1). Egentligen skall man ha en koaxial RCA. Kollade på sådanna kablar och fanns för 75kr, är det värt att köpa en sån?
May 8, 2001
Kör du med RCA-kablar (en röd och en vit) så har du bara två kanaler. Egentligen har jag för mig att RCA är kontakten som t.ex. används även på koax-kablar.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
December 6, 2001
jonaz wrote: Kör du med RCA-kablar (en röd och en vit) så har du bara två kanaler. Egentligen har jag för mig att RCA är kontakten som t.ex. används även på koax-kablar.
Nej jag använder bara en RÖD/VIT RCA kabel för att koppla mitt ljud. Har kopplat den vita RCA kabeln i ljudkortet och den vita andra änden i förstärkaren. Så kör alla kanaler på den vita. Har testat i filmer om ljudet i bakre högtalarna fungerar och det funkade fint.
May 8, 2001
p_webb wrote: [quote=jonaz]Kör du med RCA-kablar (en röd och en vit) så har du bara två kanaler. Egentligen har jag för mig att RCA är kontakten som t.ex. används även på koax-kablar.
Nej jag använder bara en RÖD/VIT RCA kabel för att koppla mitt ljud. Har kopplat den vita RCA kabeln i ljudkortet och den vita andra änden i förstärkaren. Så kör alla kanaler på den vita. Har testat i filmer om ljudet i bakre högtalarna fungerar och det funkade fint.
Aha! Jag tror att det ska vara olika motstånd i de som är för ljud resp de som är för bild men jag är inte säker... Funkar det och låter bra så är det bara att vara nöjd! (Tycker jag)
EDIT: 75 Ohm ska det tydligen vara.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
2 Guest(s)