February 20, 2002
När jag spelar olika typer av spel hackar d som fan när det kommer rök. Speciellt när rökmolnen blir till sitt största skede, alltså när de utvidgar sig och är som störst. Då segas hela datorn ner, men när molnet försvinner återgår allt till att flyta på som fan. Skitskumt. Det är så i lika spel, bla CS, NFS5 och Il2 Sturmovik. I 3dmark är det oxå så, på de ställen där rök uppkommer. Vad ska jag göra åt detta..? Vad är fel? Eller är rök extremt datorkävande jämfört med resten av grafikobjekten??
Tacksam för snabba svar (långsama oxå men inte lika mkt =P )
[ Detta Inlägg ändrades av: Sojja den 2002-03-28 21:43 ]
July 2, 2001
Ja, rök eller genomskinliga texturer kräver mer av grafikkortet. Dels så är det mer texturer som måste ritas ut (bakgrunden, rökens textur och rökens alpha-textur), dels så är det mer matematiskt krävande att göra det genomskinligt.
Normalt brukar ju rök bestå av flera polygoner ovanpå varandra och täcker dom hela skärmen så är det som att grafikkortet måste fylla hela skärmen lika många gånger som det finns rökpuffar (polygoner).
February 20, 2002
Mm, men asså om vi säger att jag har 40 fps i ett spel som tex Il2 sturmovik, å sen när jag startar motorn så det kommer rök ur planet, har jag mindre än 10... ska d verkligen vara en så brutal skillnad? Molnen tex, orsakar inga hack, inte mkt iaf.. Går inte att jämföra med sån där rök som bildas i det exemplet jag gav lr när man tex burnar med en bil i nått bilspel så det kommer rök.. Molnen i Il2 Sturmovik är väl oxå polygoner..? Tycker det e skumt, ska d va så att man får sån brutal nedgång på fpsen när d kommer lite rök..?
February 20, 2002
Mm, geforce 2 mx 100/200.. JAg vet, d e inget höjdarkort, men vafan d ska väl klara av lite rök utan å hacka ihop. Går skumt segt i CS oxå när d kommer rök från typ frags.. Å lixxom, Cs körde jag på 233:an å då hade jag inga sånna problem. 233an me voodoo2 verkar klara rök bättre än denna duron 1,0 med gf2mx. Då e d väl nått som e fel??
February 20, 2002
Nä, d finns inget som ska kunna va en flaskhals.. Om det skulle va något som va d, skulle d va mitt Gf2 Mx.. NYA RÖN av mej : Röken i Viper Racing sänker fps:en!! Sjukt! Det spelet e säkert 5 år gammalt?! Nånting e skumt, nånting som har med "rökuppritningen" att göra.. På 233an flöt det på som sagt.. Jag fattar ingenting, hjälp mej!!
July 2, 2001
On 2002-03-29 00:24, Sojja wrote:
Mm, geforce 2 mx 100/200.. JAg vet, d e inget höjdarkort, men vafan d ska väl klara av lite rök utan å hacka ihop. Går skumt segt i CS oxå när d kommer rök från typ frags.. Å lixxom, Cs körde jag på 233:an å då hade jag inga sånna problem. 233an me voodoo2 verkar klara rök bättre än denna duron 1,0 med gf2mx. Då e d väl nått som e fel??
Det är inget fel. Ett G2 MX200 har inte bättre minnesbandbredd. Sänk upplösningen, sänk färgdjupet till 16bitar eller byt grafikkort. Det går inte att trolla bort.
Kör jag med hög upplösning (1024x768) och lirar CS så hackar det på min 1,4GHz Athlon med GeForce 2 GTS när det blir rök som täcker skärmen.
2 Guest(s)