August 31, 2002
Hejsan!
Jag sitter på 100/100 mbit, nu med en direkt kabel från uttaget till min dator och det fungerar felfritt.
Jag vill dock koppla in en router imellan för att kunna dela ut till 2 datorer trådlöst samt till min dator med kabel.
Jag har en Router nu, Netgear wgr614v6. Problemet med den är att den drar ner mitt 100mbit till ca 60 mbit.
( testat med TPTest 5 via router och med direktkabel till min dator för att få fram svaren)
Det håller självklart inte så jag vill veta om ni har nån koll på vilka routrar som klarar av 100mbit "på riktigt" utan att dra ner hastigheten något.
( OBS, den behöver även ha trådlöst 54mbit+ )
Ge gärna förslag inom olika prisklasser!
March 14, 2001
Du kan inte tänka dig att köra någon routermjukvara på en liten dator istället? Betydligt mycket bättre och billigare beroende på vad man väljer för hårdvara. Tyst, strömsnålt och litet får man med något mini-itx kort.
Exempel på mjukvara är m0n0wall som fungerar bra, har de vanliga routerfunktioner och är lättdrivet, pFsense har lite mer "features" och kräver något mer av datorn.
August 31, 2002
inget serveraktigt eller så¨men jag tänker inte ha 100/100 och inte utnyttja det. finns en viss charm i att se alla sina nedladdningar gå i 11.5 mb/sec 🙂
men det kanske blir ett nätverkskort, antingen för wlan eller ett vanligt som kopplas till min router som jag har!
June 11, 2001
Varför inte smälla ihop en miniserver som agerar acesspunkt för alla andra datorer? Moderkort med dubbla GBit kort och inbyggd GPU får man för några hundralappar.
I övrigt tror jag inte det är routern som begränsar utan snarare att du har trådlöst.
Jag har dubbelriktad fiberanslutning och det är bara enorma nedladdningsställen och microsoft update som ger mer än 80% i hastighet.
Sedan beror det på hårdvaran också. Kan jämföra med min granne som har ganska likt mitt system, dock bara en hårddisk, det gör att det tar ungefär 3 gånger så lång tid att hämta information från windows update jämfört med mitt system som har 4 hårddiskar i raid. Den begränsningen beror helt klart på att grannens hårddisk inte hänger med.
August 31, 2002
Sebbe wrote: Varför inte smälla ihop en miniserver som agerar acesspunkt för alla andra datorer? Moderkort med dubbla GBit kort och inbyggd GPU får man för några hundralappar.
I övrigt tror jag inte det är routern som begränsar utan snarare att du har trådlöst.
Jag har dubbelriktad fiberanslutning och det är bara enorma nedladdningsställen och microsoft update som ger mer än 80% i hastighet.
Sedan beror det på hårdvaran också. Kan jämföra med min granne som har ganska likt mitt system, dock bara en hårddisk, det gör att det tar ungefär 3 gånger så lång tid att hämta information från windows update jämfört med mitt system som har 4 hårddiskar i raid. Den begränsningen beror helt klart på att grannens hårddisk inte hänger med.
Köpa en till adtor som access punkt låter onödigt. Sen så ska jag inte ha trådlöst till min dator utan till 2 andra som jag har igång.
Men jag tror det får bli att jag köper 2 trådslösa nätverskkort och delar ut från min huvuddator.
1 Guest(s)