May 9, 2001
En hubb eller switch eller router är en liten låda med en del in/utgångar (portar) på. Det finns olika varianter med olika antal portar på. Jag har en 8 ports hub och en 8 ports switch. De är alltså inga osynliga saker utan de är en del av hårdvaran i nätverket. Om fler datorer än 1 som vill komma åt en server måste man ha en hub eller switch (switchen är lite snabbare) som man kopplar alla datorer till (inkl. servern). Har man flera olika nätverkt, så kallade LAN (Local Area Network) så kan man koppla ihop dem med en router. Den fungerar lite annorlunda än en hub och switch men det går jag inte in på just nu eftersom du inte verkar ha så mycket kunskap om näverk. Det skulle ta lite längre tid än detta och förklara hur dessa komponenter fungerar.
Sten
Intel PIII 866|ThermoEngine V60-4210 kylfläns|Intel E815EEA|512Mb PC133 RAM|2 st IBM 30Gb HD|CL GeForce 2 GTS|Plextor 16/10/40 brännare|SB Live Platinum|Win XP RC1|Chieftec DA-01B-D Dragon FullTower Black|9 fläktar
[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2001-09-22 20:07 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2001-09-22 20:09 ]
April 1, 2001
Jag kan ta det lite enkelt: Om man skall ha mer än 4 datorer i ett nätverk och man flyttar mycket filer mellan datorerna ska man välja en enkel switch (inte såna modeller som kostar 100.000kr och uppåt).
Router används oftast när det har med internet uppkoppling att göra också.
December 20, 2000
On 2001-09-22 23:15, schutzer wrote:
Jag ångrade mig lite. En funderering till har jag. Om det nu går snabbare med en switch än med en hubb, varför är de då i princip lika dyra?
För att switcharna har sjunkit i pris, men du har nog mest sett att de lite dyrare hubbarna har varit lika dyra/billiga som de billigare switcharna. Som med allt annat så finns det olika märken och olika kvalitéer på produkterna.
July 2, 2001
Ethernet fungerar efter CSMA/CD, vilket betyder att ett nätverkskort kollar först på tråden om det pågår trafik, pågår det trafik så väntar den en kort men slumpmässig tid innan den kollar igen.
En praktisk erfarenhet som säger varför du inte ska köpa en hubb.
Jag var på ett lan. Vid en tidpunkt var 3 datorer inkopplade på en 10mbit hubb. MP3, leech och FILE kallar vi dom. Från leech tankade jag en stor fil från FILE, fick ca 1MByte/s. Sen startade jag winamp på leech och valde att lyssna på låtar från MP3. MP3 tar ju normalt ca 16-20KByte/s men ändå så droppade min fildownload från 1MByte/s till ca 250KByte/s. Detta tack vare att CSMA/CD funkar men är inte optimalt. Hade där suttit en switch istället för en hubb så skulle fildownloaden bara droppat med 16-20KByte/s.
2 Guest(s)