December 23, 2000
Yes!
Idag hade jag inget för mig och kände för att mecka med datorn (som alltid) och tänkte göra om diskett Flatkabeln till en rund ide kabel.
Steg 1.
Kniv: skär med kniv 2cm mellan varje kabel och sedan river bort dem från varandra.
Steg 2.
Binder ihop dem till en klunga.
Steg 3.
Tejpar ihop dem med eltejp. och blev faktiskt bättre än de köpta IDE kablar jag redan har...
Ett måste för alla som antingen inte har något att göra eller vill få bättre flöde och plats i lådan.
Följ annars vår superba guide här på NordicHardware
February 26, 2001
June 7, 2001
Är det någon risk att man sliter av kablarna när man delar på den, eller går det ganska lätt? Jag har en ganska liten låta och skulle behöva lite mer luft, emn jag vet inte om man vågar slita i kablarna. Fast har man slitit i allt annat i datorn så borde man ju våga slita lite i dem också 😀
December 19, 2000
2001-06-07 23:24, skrev Shotmats:
Är det någon risk att man sliter av kablarna när man delar på den, eller går det ganska lätt? Jag har en ganska liten låta och skulle behöva lite mer luft, emn jag vet inte om man vågar slita i kablarna. Fast har man slitit i allt annat i datorn så borde man ju våga slita lite i dem också 😀
Nek man behöver inte skära mellan varje kabel..å visst finns det alltid risk med ATA100 kablar eftersom trådarna e väldigt tunna..så man får vidtaga största försiktighet.
Har gjort detta å det funkade mycket fint.
Ett annat sätt att är att helt enkelt bara trycka ihop kablarna så att dem är runda å sedan tejpa...lr köpa den spiral slang som finns på Claes Olsson som man kan dra sladdar i...funkar fint för mig iaf..!
April 9, 2001
Men fungerar det då att skära UDMA100 kablar själv? Många säger att det inte fungerar på 100kablar. Då varannan tråd är jord och jag antar att den sitter varannan för att "skydda" intilligande tråd...så hur du än skär så kommer du att få många trådar utan jord bredvid sig... är detta bra, undrar jag?
February 10, 2001
Du kan sluta oroa dig..
På min ATA100 kabel så har jag delat på varje tråd! klantigt nog... för ajg kom på sen när jag började med den andra kabeln att det bara behövdes skära varannan eller
vartredje... å på min ata100 kabel så har jag råkat skära i själva kabeln så det sticker ut litte koppartrådar lite överallt ... men den funkar perfekt ändå !
April 9, 2001
Jo, men alla fel skickas ju om (errorcorrection) så kolla om du har fått sämre prestanda....vem vet?
Och då om man struntar i funktionaliteten med jordtrådarna så kan du ju lika gärna använda en 33kabel, eller hur?
-----------------
SYSTEM#1: T-bird 1200, Abit KT7A-RAID, 512MB PC133, Geforce 3 (Leadtek Winfast 64MB TV-out), Soundblaster PCI 512, RAID: 2*40GB + 30GB, Miro StudioDV.
SYSTEM#2: PIII 450, Abit BE6, 256MB, Matrox G400 MAX, Creamware Pulsar+SRB (8 Sharc DSP).
[ Detta inlägg ändrat av carnail 2001-06-08 12:35 ]
April 22, 2001
Nä uchh, varje tråd är ju inte bra! Jag gjorde det förut på ett par kablar men nu när jag skär 4 och 4 så går det mycket bättre.... Man bara lägger alla sladdarna "4 och 4" på varandra och tejpar, mycket lättare, och för mig blir det bättre.... Sedan så rekomenderar jag nål före rakblad eller knivar, det är inte lika stor riska att kablarna går sönder då.... Man bara kör in nålen och drar någon centimeter och sedan så drar man med fingrarna...
-----------------
//Jonas Persson
P3 600 MHz
386 RAM
20,4 Gb
Diamond Viper v.770 32 Mb
19" AOC Skärm
DVD och Brännare
[ Detta inlägg ändrat av ponkrez 2001-06-08 13:34 ]
December 23, 2000
Nee..det är nog inte värt att ge sig på ATA100-kablar. Blir för mycket felskärningar och för många synliga ledare.
Men diskett- och ATA33-kablarna kan man ju runda utan problem. (har testat alla kablar)
Jag skall köpa maskinrundade ATA100-kablar från http://www.gtek.net sen.
1 Guest(s)