April 10, 2008
Tänkte slå till med ett nytt grafikkort i dagarna, lite sugen på ett 6970-kort.
Frågan som vållar mig endel huvudbry är dock om ett sådant kort går att klämma in i mitt chassi.
Jag har ett Antec P182 och när jag "provmätt" så verkar det som att det saknas ca. 1 cm utrymme. Det jag funderar på är om man kan ta ut den mittersta HDD-släden (som jag ändå inte använder) och därmed göra plats för det långa kortet samt (om detta är möjligt rent fysiskt) huruvida det kan bli några (exempelvis) värmerelaterade icke önskvärda bieffekter (tex. att grafikkort hamnar obehagligt nära de hårddiskar som snurrar på i burken).
Alltså:
* Skruva ur mittersta HDD-släden på P182 för att rymma ett 6970 (befintligt utrymme med släde ca. 27 cm - 6970 = ca. 28 cm långt). Funkar/funkar ej?
*Om ovan är fysiskt möjligt - finns det några negativa konsekvenser av att göra så, exempelvis värmerelaterade?
(Ska köpa ett fetare chassi när jag uppgraderar datorn inom en snar framtid men i nuläget känns det som att det som flaskar mest och behöver fräschas upp är grafikkortet - chassistorleken kommer alltså inte vara något problem mer än ganska tillfälligt. Känns dock onödigt att slänga ut pengar på ett mindre kort "så länge".)
Thanx! ^^
1 Guest(s)