February 1, 2004
Tja!
Har kört tv-out tidigare med ett gammalt radeon 9550 som inte hade s-video utan "vanlig" vad det nu heter. Men jag undrar alltså för att få bästa bild om det är värt att ha fina/dyra kablar till tv-out eller om kvalitetsskillanden knappt märks jämfört med vanliga. Det måste väl vara många här som använder just s-video till tv-out? Finns det nån annan lösning för att få bättre bild då jag hört att s-video inte direkt är som rgb å annat?
February 21, 2004
tycker jag märkte skillnad då jag körde s-video... testade med lite olika kablar. hade någon kabel från kjell&co bl a. speciellt när jag hade lite längre kabel så var det skillnad om man köpte lite dyrare kabel.
sen vet jag inte om man märker skillnad på guldpläterade och vanliga t ex. jag har iofs aldrig testat en riktig high-end a la monster för 2000kr.
February 1, 2004
joppe wrote: tycker jag märkte skillnad då jag körde s-video... testade med lite olika kablar. hade någon kabel från kjell&co bl a. speciellt när jag hade lite längre kabel så var det skillnad om man köpte lite dyrare kabel.
sen vet jag inte om man märker skillnad på guldpläterade och vanliga t ex. jag har iofs aldrig testat en riktig high-end a la monster för 2000kr.
Jag tror oxå det e mycket försäljningsknep med dyrare kablar. Dock ska jag ha 10 m så det e kanske på gränsen för vad de billiga klarar att skicka utan kvalitetsförlust. Men man skulle haft plattskärm så man kunde köra rgb istället
November 22, 2001
makhra wrote: [quote=joppe]tycker jag märkte skillnad då jag körde s-video... testade med lite olika kablar. hade någon kabel från kjell&co bl a. speciellt när jag hade lite längre kabel så var det skillnad om man köpte lite dyrare kabel.
Jag tror oxå det e mycket försäljningsknep med dyrare kablar. Dock ska jag ha 10 m så det e kanske på gränsen för vad de billiga klarar att skicka utan kvalitetsförlust. Men man skulle haft plattskärm så man kunde köra rgb istället
Varför kan du inte använda rgb till en vanlig tv?
Jag kan tillägga att jag bytte från en billig 10m VGA-kabel till en lite dyrare 10m HDMI-kabel på min projektor nyligen.
Kan inte påstå att jag lagt märke till någon skillnad.
February 1, 2004
Json_81 wrote: [quote=makhra][quote=joppe]tycker jag märkte skillnad då jag körde s-video... testade med lite olika kablar. hade någon kabel från kjell&co bl a. speciellt när jag hade lite längre kabel så var det skillnad om man köpte lite dyrare kabel.
Varför kan du inte använda rgb till en vanlig tv?
Jag kan tillägga att jag bytte från en billig 10m VGA-kabel till en lite dyrare 10m HDMI-kabel på min projektor nyligen.
Kan inte påstå att jag lagt märke till någon skillnad.
Ja hur använder man rgb till vanlig tv? Jag har ju en dvi-kontakt över på grafikkortet, finns kablar för att sladda från dvi till scart? Nja tveksamt va? Det jag menade med nyare platt-tv är att de har en rgb-kontakt vilket gör det hela lättare.
November 22, 2001
makhra wrote:
Ja hur använder man rgb till vanlig tv? Jag har ju en dvi-kontakt över på grafikkortet, finns kablar för att sladda från dvi till scart? Nja tveksamt va? Det jag menade med nyare platt-tv är att de har en rgb-kontakt vilket gör det hela lättare.
Man kan koppla scart via vga och man kan göra om en dvi till en vga.
Nu vet jag inte om det säljs färdiga sådana kablar eller om man fortfarande måste löda dem själv och om de fortfarande bara funkar med ati-kort.
Nyare platt-tv har RGB?
I princip alla tv-ar har RGB.
RGB är en fullkopplad scart-kontakt.
1 Guest(s)