June 11, 2001
Klipp ut och Kopiera följande information till registret eller en .reg-fil
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesatapiParameters] "EnableBigLba"=dword:00000001
Spara dena fil som lba.reg, tänk på att efternamnet måste vara .reg
Om du redigerar i regedit direkt så skapa ett dword-värde under
HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesatapiParameters
Högerklicka på och välj byt namn på det nya dword-värde som dök upp (heter förmodligen Nytt värde nr 1)
Värdet ska ha namnet EnableBigLba
Klicka utanför namnet för att godkänna
Dubbelklicka på och ändra värdet till 1
När du är klar ser du en rad som ser ut så här
EnableBigLba REG_DWORD 0x00000001 (1)
Rekomenderar att denna tråd blir klistrad ett tag famöver!
June 11, 2001
oxygenial wrote: Vart jag vill komma.
Att du skall definiera vilket utav Windows Operativen du menar!
Dessutom att om man nu lägger på de senaste servicepacken så stödjs ju 48bit LBA utan Register tweaks, vilket ju rekommenderas i vilket fall som helst.
Samtliga windows som medlemarna här använder, förmodar att dom vanligaste är 98/ME/2000/XP.
Idén var att om man installerar på en hårddisk som är tex 160 GB och man installerar med en windows-version som inte har Service Packs, sä kan man manuellt aktivera under installationen så att man får tillgång till hela hårddisken.
Det är också bra att ha tillgång till dessa värden om något händer i registret, så att man kan återställa.
May 25, 2003
eller annars ör man som jag gjorde med min 160gigare... väldigt lätt...
jag tog bort min 40gigare och satte i 160gigaren istället starta windows xp installationen partionerade 20gig till c: la in windows laddade ner SP1 startade om TADA så nu funka det alla 160gigen va med 😀 sedan är det bara att partionera resten
June 18, 2001
Sebbe wrote:
Samtliga windows som medlemarna här använder, förmodar att dom vanligaste är 98/ME/2000/XP.Idén var att om man installerar på en hårddisk som är tex 160 GB och man installerar med en windows-version som inte har Service Packs, sä kan man manuellt aktivera under installationen så att man får tillgång till hela hårddisken.
Det är också bra att ha tillgång till dessa värden om något händer i registret, så att man kan återställa.
Oki, jag är med på vad du menar. Men att Enablea BigLBA i Win98,WinMe innebär ju så många risker att sannolikheten att få korrupt data är ju löjligt stor!
Vill uppmana folk att läsa http://www.48bitlba.com/win98.htm först innan ni gör detta. Inga utan av MS verktyg, chkdsk, defrag, scandisk, FDISK stödjer detta. Och FAT/FAT32 är ju urdåligt på att skriva headers rätt (varje gång scandisk drar igång vid installation så tyder det på att en header i filformatet blivit fel), och kör scandisk igång då så är datat på disken corrupt!
June 18, 2001
4fun wrote: [quote=oxygenial][quote=keffing]hmm... hur stora är stora hårddiskar?
130GB+ (127GB+ formaterad storlek)
det va j**la massa hd du fick ut på min 120 får jag ut typ 110.... 🙁
Det var inte så jag menade... gränsen där man måste ha BigLBA enableat så måste den formaterade storleken överstiga 127GB men i folkmun så säger man 130GB. Jag får oxå ca 110GB på en 120GB disk efter NTFS formatering!
June 11, 2001
oxygenial wrote: [quote=Sebbe] Samtliga windows som medlemarna här använder, förmodar att dom vanligaste är 98/ME/2000/XP.
Idén var att om man installerar på en hårddisk som är tex 160 GB och man installerar med en windows-version som inte har Service Packs, sä kan man manuellt aktivera under installationen så att man får tillgång till hela hårddisken.
Oki, jag är med på vad du menar. Men att Enablea BigLBA i Win98,WinMe innebär ju så många risker att sannolikheten att få korrupt data är ju löjligt stor!
Vill uppmana folk att läsa http://www.48bitlba.com/win98.htm först innan ni gör detta. Inga utan av MS verktyg, chkdsk, defrag, scandisk, FDISK stödjer detta. Och FAT/FAT32 är ju urdåligt på att skriva headers rätt (varje gång scandisk drar igång vid installation så tyder det på att en header i filformatet blivit fel), och kör scandisk igång då så är datat på disken corrupt!
Vilka risker skulle det vara? Att inte rätta och med jämna mellanrum korrigera, ta bort onödiga temorära filer, cookies och defragmentera hårddisken skadar också hårddisken, detta eftersom den magnetiska polen laddas ut och disken tappar informationen, om man med jämna mellanrum scannar hårddisken skrivs ALLT om på den och systemet är färskt, och även den magnetiska kraften är aktiv. Vet en hårddisk som var heldöd bara för att den inte var använd, efter ett par timmar med programvara för felsökning så fungerade hårddsiken felfritt.
September 16, 2001
DreaMz wrote: Hm, om man har en 160GB HDD och installerat WinXP PRO o ser att man bara har 127gb är det bara installera SP1 så ordnar det sig eller? Eller måste jag sedan ska en till partion för att kunna få ut dom andra giggen som kommer när man installerar SP1?
Det undrar jag också... Jag har köpt 2 stycken 200GB:are och undrar vad jag ska göra med dem 😛
3 Guest(s)