June 11, 2001
Du delar upp disken följande
C: 16 GB Prinmär NTFS 4kb kluster för windows
D: 4 GB Prinmär NTFS 64kb kluster för windows swapfil
E: resterande utrymme 4 kb kluster för privata filer
F: 8 GB Primär NTFS 4kb kluster för filer som skall brännas till dvd, har du cd-brännare ska den vara 1GB.
January 21, 2004
Har en Seagate 160 G som bara visar 32 G i utforskaren
Win2000 pro installerat med alla senaste uppdateringar inkl. sp4
Gjorde som Sebbe skrev i registret men ingenting hände efter omstart
Seagtae diskwizard vågar jag inte använda pga när jag gjorde det så hamnade hela prosessen i en "loop" med omstart efter omstart så jag blev tvungen att formatera och börja från början...
I BIOS står det 33.8 G
I Systeminformationen står det 1600 mb
Har uppdaterat BIOS (ASUS K8V med bios 1004)
September 20, 2001
Sweking wrote: Har en Seagate 160 G som bara visar 32 G i utforskaren
Win2000 pro installerat med alla senaste uppdateringar inkl. sp4
Gjorde som Sebbe skrev i registret men ingenting hände efter omstart
Seagtae diskwizard vågar jag inte använda pga när jag gjorde det så hamnade hela prosessen i en "loop" med omstart efter omstart så jag blev tvungen att formatera och börja från början...
I BIOS står det 33.8 G
I Systeminformationen står det 1600 mbHar uppdaterat BIOS (ASUS K8V med bios 1004)
Väldigt gammalt moderkort?
June 18, 2001
DreaMz wrote: Hm, om man har en 160GB HDD och installerat WinXP PRO o ser att man bara har 127gb är det bara installera SP1 så ordnar det sig eller? Eller måste jag sedan ska en till partion för att kunna få ut dom andra giggen som kommer när man installerar SP1?
Om du installerar Win XP på en 160GB disk, så kommer du att vara tvungen att skapa en till partition efter det att du lagt SP1 för att utnyytja de återstående GB.
Alternativt köra PQMagic och sizea upp disken.
Om du däremot har en XP skiva med slipstreamat SP1, så kommer den hitta hela storleken i installationen, och hela ytan är tillgänglig med en gång.
July 23, 2003
Sebbe wrote: Du delar upp disken följande
C: 16 GB Prinmär NTFS 4kb kluster för windows
D: 4 GB Prinmär NTFS 64kb kluster för windows swapfil
E: resterande utrymme 4 kb kluster för privata filer
F: 8 GB Primär NTFS 4kb kluster för filer som skall brännas till dvd, har du cd-brännare ska den vara 1GB.
Vad är det där för specialre? Jag bara instalerar windows rakt på om jag har en hårddisk. Vart fixar man det där? Gör det windows snabbare ?
June 11, 2001
Betydligt, dessutom så får du alla dina privata filer på en egen partition vilket gör att du inte förlorar information om du behöver installera om windows.
Lägger du swapfilen på egen partition så får du snabbare läsning / skrivning eftersom swapfilen kan läsas som ett enda block.
Om du har en egen partition för dom filer du vill bränna till cd eller dvd så får du alla dom filer du vill bränna på en och samma enhet i ett strort sammanhängande block, vilket tar bort risken för buffert underrun.
Om man gör som jag och lägger swapfilen på en egen fysisk hårddisk så blir prestandan ca 190-220% förbättrad.
February 17, 2004
June 11, 2001
s_himself wrote: skriv svart på vitt vad man bör göra för att få ut allt utrymme på en 200Gigare.... OS = Win XP Pro utan något SP vad jag känner till.... det är min bror som har problemet.. han har problem med inloggningen här så jag får hjälpa till :bgrin:
Det står svart på vitt i det första inlägget jag skapade den här tråden med.
February 27, 2004
Hmm, jag har en 200gb hårddisk som jag installerade och fick bara ut 127gb.
Jag gjorde det där i regedit som du skrev fast mitt värde var redan 1, fast jag bytte namnet. startade om datorn..ingen skillnad.
Jag har också testat att uppdatera windows med special pack 1(rätt?), men det funkade inte heller.
Så vad gör man nu då? 😕
June 11, 2001
Hade du skapat partitionen före du installerade dessa värden?
Isf måste du skapa en ny partition utöver den första eller ta bort den och skapa den igen eller ändra storlek på den med partition magic.
Förslagsvis skapar du extra partitioner, använd partition magic eller högerklicka på den här datorn och välj hantera -> Diskhantering.
March 2, 2002
INGET funkar för mig! Vad kan vara fel eftersom jag inte får ut fullt utrymme på min hårddisk som sitter på mitt Promise TX2 Ultra ATA100 IDE Kontroller kort, jag har Service Pack 1, nyaste BIOS på m-kortet, nyaste bios till kontroller kortet. kört Enable LBA i regedit. i uppstarten så ser man på kontroller kortet att den hittar 186 gb på hårddisken. men i windows får jag bara ut 128gb!? snälla jag behöver all hjälp jag kan få. vill inte sitta här med två 200 gbare som jag inte kan använda!
June 11, 2001
Thulian wrote: tja, jag har precis satt in en 160 gb deskstar i min burk. Fixade det där i regedit men det vart ingen skillnad. Hittar fortfarande bara 31,5 gb. Vad ska jag göra?? Börjar bli lite desperat!
Då ska du byta moderkort, eftersom det är hårdvaran som begränsar.
Kolla med partition magic i windows så ser du hur hårddisken ser ut på riktigt.
June 11, 2001
rastafari100 wrote: INGET funkar för mig! Vad kan vara fel eftersom jag inte får ut fullt utrymme på min hårddisk som sitter på mitt Promise TX2 Ultra ATA100 IDE Kontroller kort, jag har Service Pack 1, nyaste BIOS på m-kortet, nyaste bios till kontroller kortet. kört Enable LBA i regedit. i uppstarten så ser man på kontroller kortet att den hittar 186 gb på hårddisken. men i windows får jag bara ut 128gb!? snälla jag behöver all hjälp jag kan få. vill inte sitta här med två 200 gbare som jag inte kan använda!
Du måste partitionera om dom efter att du installarat reg-fixet.
Använd partition magic så kan du ändra storlek på partitonerna direkt utan att förlora informationen.
December 10, 2002
Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8mb Cache hittades med 237 gb direkt...
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
June 11, 2001
Din disks storek är normal eftersom 200 Miljader tecken är 189 GB, detta eftersom windows och tillverkarna räknar på olika grunder.
Om du tar 200 GB så är det exakt 214 748 364 800 byte. Detta eftersom prefixen (k, M, G) är samma men basen en annan.
Din dator säger att disken är 189 GB då den ser att disken har 202 937 204 736 byte.
Det som bilr fel är att tillverkaren räknar efter ett talformat som inte används och därför påstår att disken är större än vad den egentligen är. Detta beror på att faktorn byte baserar sig på 2 och inte på 10.
Det roliga inttäffar när diskarna är uppe 500 TB (Terabyte) då dom anser att 500 TB är 500 000 000 000 000 byte då det egentligen är 499 178 297 010 304 byte skillnaden mellan det påstådda och det sanna värdet skulle då motsvara 46 äkta TB eller 47 104 GB. (50 577 534 877 696 byte)
2 Guest(s)