February 20, 2004
Sebbe, såg det där hur du rekommendera hur man ska partionera hårddisken.
C: 16 GB Prinmär NTFS 4kb kluster för windows
D: 4 GB Prinmär NTFS 64kb kluster för windows swapfil
E: resterande utrymme 4 kb kluster för privata filer
F: 8 GB Primär NTFS 4kb kluster för filer som skall brännas till dvd
Tänker partionera en WD raptor 36,7gb. gör man som du sa så blir det resterande utrymmet bara ca 8-9gb. det räcker ju inte till spel och program. Så tänkte man borde väl kunna banta ner på partionen med swapfilen på, är 1gb pc3200 på den burken. Borde väl räcka gott och väl med 2gb då eller :-/ Sedan.. behöver WIN så mycket som 16gb?
Har visserligen en till 200gb disk. men där vill helst inte ha några installerade spel/program.
Vad rekommenderar du? 🙂
June 11, 2001
Då lägger du upp systemet så här:
36,7 GB
Här lägger du Windows och programpartitionen. (50% var)
200 GB här lägger du swap och grillen, eftersom windows då kan återta snabbare och att grillen blir säkrare eftersom systemet och grillen kan läsas paralellt.
Eftersom din WD disk är så pass liten rekomenderar jag att du använder klusterstorleken 512 bytes.
Använd även detta på grillen så har du samma som en CD-skiva.
July 4, 2003
Nu har jag provat alla trick som jag kan tänka på förutom ominstallation och det vill jag helst slippa.
- Har kört alla tips i den här tråden.
- Har uppgraderat till SP2.
- Har uppgraderat alla drivrutiner och flashat BIOS, BIOS ser hela disken.
- Har startat upp med en Linux skiva och Linux klarar av att se hela disken.
Trots detta så vägrar Windows se mer än 128 Gb, så vad är det för någonting jag har missat?
July 4, 2003
Problemet löst 😀
Det fanns faktiskt en till drivrutin att upddatera och givetvis var det den som var problemet.
Så om någon annan har samma problem som jag och har en Promise ATA100 kontroller se till att drivrutinen är minst version 2.0. Windows egen drivrutin fungerade alltså inte.
February 1, 2003
men om man ska installera en ny hd på 200 gig. Och låt oss säga att jag vill ha en partion på 20 gig och restan ska vara uppdelat i flera partioner.Dom 20 gigen ska op ligga på.och man har bara xp orginal version utan sp1.Men om man vill partionera upp den direkt för att kunna ha xp på en partion och resten på andra partioner.De funkar inte va? utan man måste installera xp först och då får man förmodligen ut bara 137 gig typ och sen installera sp1 eller aktivera LBA. Frågan är när man går tillbaka till partioneringen kan man partionera om system partionen så den bara blir 20 gig? problemet är att personen i fråga inte har någon integrerat sp1 skiva så hur påverkar de om man vill göra om systempartionen? För jag antar att man måste ta bort system partionen och installera ny för att få en 20 gig system partion. Skulle de funka om man bara har orginalxp skiva utan sp1 ?
June 11, 2001
Om du har en disk på 200 GB så är detta resultatet:
Före SP1 etc.
[20 GB Windows XP][opartionerat till 137 GB][osynlig del]
efter SP1 etc.
[20 GB Windows XP][opartionerat till 200 GB---------------]
Det enda som händer är att disken får rätt storlek, så du börjar med en liten partition och skapar sedan reserande efter att du fixat med Service pack och andra inställningar.
May 23, 2005
Sebbe wrote: Du delar upp disken följande
F: 8 GB Primär NTFS 4kb kluster för filer som skall brännas till dvd, har du cd-brännare ska den vara 1GB.
hur gör man 64kb kluster?
April 13, 2004
WmB wrote: [quote=Sebbe]Du delar upp disken följande
F: 8 GB Primär NTFS 4kb kluster för filer som skall brännas till dvd, har du cd-brännare ska den vara 1GB.
Får man fråga varför du skall ha så stora klusters?
Har du en mängd småfiler mindre än den storleken förlorar du massor med hdplats 😛
June 11, 2001
Jalle64 wrote: [quote=WmB][quote=Sebbe]Du delar upp disken följande
Får man fråga varför du skall ha så stora klusters?
Har du en mängd småfiler mindre än den storleken förlorar du massor med hdplats 😛
Han tänkte väl ha det på swappartitionen eftersom den endå bara innehåller en fil. 16 och 32 kb räcker iof också.
2 Guest(s)